4 tipy na túry vzdialené do hodiny autom od Bratislavy

Čas čítania: 3 minút

Skorá jeseň je ideálnym obdobím na turistiku. Stabilné počasie, stále dostatočne vysoké teploty a lesy hrajúce krásnymi farbami – toto všetko sú faktory, vďaka ktorým sa oplatí vybehnúť do prírody. Okolie Bratislavy ponúka mnoho inšpirácií pre začiatočníkov či rodiny s deťmi, ale aj pokročilejších turistov vyhľadávajúcich výzvu. Tieto túry sa začínajú na miestach, na ktoré nepocestujete autom dlhšie ako hodinu.

1. Záruby zo Smoleníc

Najvyšší vrchol Malých Karpát je možné zdolať aj z Plaveckého Petra a priehrady Buková, krajšiu a scénickejšiu trasu však ponúka trasa zo Smoleníc. Z východiskového bodu smolenického obecného úradu vedie modrá značka okolo kalvárie Panny Márie Lurdskej, pri ktorej si turisti môžu oddýchnuť s výhľadom na malé vodopády. Tesne za dolinou Vlčiareň sa modré značenie strieda so zeleným, čo sa počas túry udeje viackrát, križovatky sú však dobre označené a ani začiatočník sa nestratí. Tesne pod vrcholom sa trasa pripája na červenú magistrálu a pokračuje až na Záruby, odkiaľ sa ponúka výhľad na Smolenice a celú juhovýchodnú časť Malých Karpát.

2. Somár z Limbachu

Vinárska obec Limbach pri Pezinku na úpätí karpatského masívu slúži ako východiskový bod mnohých výletov. Na vrch Somár vo výške 649 metrov nad morom sa dá vydať po modrej i zelenej značke, ktoré obe začínajú v pomyselnom centre pri kostole, no každá sa vydáva iným smerom. Obe sa však na hrebeni pripájajú na červenú značku, vďaka čomu si zdatnejší turisti môžu urobiť okružnú túru trvajúcu približne päť hodín. Vrchol Somár ponúka výhľady na okolité vrchy a Záhorskú nížinu, za dobrého počasia je viditeľná dokonca aj televízna veža na Kamzíku.

3. Jelenia Hora z Plaveckého Podhradia

Z druhej strany malokarpatského masívu sa začínajú mnohé krásne a zaujímavé túry s výhľadmi na rozľahlé lesy a malebné dedinky. Z jednej z nich, z Plaveckého Podhradia, sa začína aj stredne náročná cesta na Jeleniu horu. Turisti sa po krátkom, no intenzívnom výstupe môžu zastaviť na zrúcanine Plaveckého hradu a neskôr pokračovať po modrej značke až po sedlo Báborská, kde zabočia doľava na žltú. Tá ich dovedie na rázcestie so zelenou značkou, po ktorej je to asi pol hodina na Jeleniu horu. Z nej sa odkrývajú výhľady na Plavecký hrad, ale aj protiľahlé skalné bralá Kršlenice, ktorá je súčasťou posledného tipu na túru.

4. Čierna skala z Plaveckého Mikuláša

Vo vedľajšej dedine Plavecký Mikuláš sa nachádza východiskový bod okružnej túry pre pokročilejších turistov, v rámci ktorej zdolajú Čiernu skalu, jeden z najkrajších vrcholov Malých Karpát. Cestou po zelenej značke sa môžu kochať výhľadmi už po necelej hodine na tzv. Kršlenici, kde na rozľahlej lúke nájdu aj ohnisko. Neskôr sa po dlhšej ceste rovinou napoja na červenú magistrálu, ktorá ich po odbočení doľava dovedie až na križovatku s názvom Pod Čiernou skalou. Ako názov napovedá, žltá značka smerom dohora ústi ku pôsobivým skalnatým bralám a výhľadom na samotnom vrchole. Tí unavenejší si cestu z neho môžu skrátiť priamo dole po žltej, zdatnejší môžu pokračovať po červenej na rázcestie Červená hora, z ktorého sa modrá značka vracia do Plaveckého Mikuláša okolo zaujímavých jaskýň.

Sledujte náš blog, sociálne siete a newsletter pre viac noviniek.