Do bratislavských ulíc sa túto jeseň už tradične vracajú umelecké inštalácie od zvučných mien z celého sveta. Festival Biela noc sa bude konať od 16. do 18. septembra a predstaví unikátne svetelné dizajny, laserové mappingy a ďalšie diela od domácich aj zahraničných umelcov. Riaditeľka Bielej noci Zuzana Pacáková v rozhovore prezrádza najzaujímavejšie mená umelcov a vysvetľuje, prečo sa vrátili k pôvodnému víkendovému formátu.
V roku 2021 trvala Biela noc dva týždne, tento rok ste sa vrátili k pôvodnému trvaniu jedného víkendu. Čo vás k tomu viedlo?
K dvom týždňom Bielej noci nás motivovala pandémia a túžba udržať kontakt ľudí so súčasným umením živý a bezpečný aj napriek rôznorodým obmedzeniam. Dostali sme na tento formát krásne reakcie, ale bohužiaľ nám nedovoľuje uskutočniť všetko, čo robí Bielu noc kvalitnou a „našou”. Ak chceme priniesť na Slovensko renomovaných zahraničných umelcov a technologicky náročnejšie diela, dva týždne sú v našich pomeroch absolútne nezaplatiteľné. Počas pandémie sme ľuďom priniesli kvalitné veci z domácej scény, ale formát a rozpočet nám výrazne ovplyvnil dramaturgiu – bolo menej interakcie a viac objektov či sôch – zamerali sme sa na diela, ktoré nepotrebovali stráženie a vydržali aj prípadný vandalizmus či výkyvy počasia. Formát troch nocí nám dáva väčšiu slobodu a umožňuje nám predviesť pestrosť umeleckých prístupov a žánrov.
Na koľko diel sa môžeme tento rok tešiť? Stihnú si ich návštevníci pozrieť za jeden víkend?
Tento rok je na diela štedrý – na bratislavskej festivalovej mapke prinášame cez 50 zastávok, pričom viaceré obsahujú hneď niekoľko diel na rovnakej adrese. Preto vždy odporúčam program si vopred naštudovať a naplánovať si predovšetkým časovo obmedzené živé performancie či koncerty. Program zostavujeme tak, aby sa dalo stihnúť vidieť takmer všetko.
Ako bude fungovať vstupné? Bude nastavené podobne ako minulé roky – teda časť diel bude spoplatnená a časť k dispozícii verejnosti zdarma?
Pre Bielu noc je kontakt umenia s verejným priestorom dôležitý, preto vždy časť diel inštalujeme priamo v uliciach, na námestiach či iných voľne dostupných lokalitách. Zároveň však potrebujeme kapacitne limitovať krehkejšie diela v interiéroch a tiež dofinancovať festival z predaja vstupného. Vstupné zostáva aj naďalej naozaj symbolické vzhľadom na celkové náklady. BN Pass stojí 15 eur a umožní prístup ku všetkým dielam počas celého trvania festivalu s tým, že deti do 12 rokov a držitelia ZŤP preukazu majú vstup zdarma. Odporúčam však sledovať program, pretože niektoré špecifické diela ako vybrané koncerty či unikátna 3D inštalácia majú vstupné zvlášť, mimo BN Pass. Je ich však naozaj málo.
Vrátia sa po ukončení prísnych pandemických opatrení aj zahraničné mená, alebo budete pokračovať v minuloročnom trende podporovať najmä domácu scénu?
Návrat k trojdňovému formátu sme si zvolili aj preto, aby sme do Bratislavy a Košíc mohli priniesť svetovú špičku súčasného umenia. Budeme mať naozaj prestížnych tvorcov napríklad z Francúzska, Belgicka, Japonska, Nového Zélandu, Kanady, Anglicka, Nemecka, Maďarska, Rakúska či Čiech.
Môžete prezradiť niektoré z mien, ktoré tento rok predstavia svoje diela?
Program je tento rok plný zvučných mien. Francúz Patrick Tresset v Primaciálnom paláci predstaví inštaláciu, v ktorej sa divák stáva živým modelom pre trojicu robotov. Belgickí Superbe predvedú multimediálny zbor, v ktorom bude návštevník dirigentom a viacerými členmi zboru zároveň. V Sklade č. 7 zažijeme svetovú premiéru od NONOTAK, ktorú toto francúzsko-japonské duo pripravilo priamo pre náš festival. Intenzívne interaktívne zážitky prinesú aj Gabor Kitzinger, LP Rondeau, Moritz Wehrmann alebo Klaus Obermaier. Vrátia sa aj hraví Filthy Luker a Pedro Estrellas, ktorí v roku 2019 zaútočili na Sklad č. 7 nafukovacou chobotnicou. Budeme mať ale aj naozaj veľa skvelých domácich tvorcov. Nemôžem spomenúť všetkých, ale diváci už napríklad určite poznajú mená ako Viktor Frešo, Dorota Sadovská, Marek Kvetan, Stroon, Ján Šicko, Dominika Žáková, Veronika Zúbek Kocourková, Pjoni, Dáša Krištofovičová, Tomáš Danielis, Debris Company, Quasars Ensemble a ďalší.
Aké diela budú patriť medzi najväčšie lákadlá tohtoročnej Bielej noci?
Myslím si, že ľudí poteší množstvo interaktívnych diel. Populárny býva aj svetelný dizajn a laserové mappingy, ktoré pracujú s bratislavskou architektúrou. Verím, že mnohých poteší aj 10-metrový svetelný objekt v tvare rozprávkového mesiaca na promenáde pri Dunaji. Predpokladám, že záujem vzbudia aj nové festivalové lokality ako napr. v bežný deň neprístupný Jalta bar, takmer dokončená Eurovea Tower, Nová tržnica či Zrkadlová sieň Primaciálneho paláca.
Sústredia sa opäť v okolí širšieho centra Bratislavy, a budú rozdelené do viacerých trás?
V Bratislave máme tradíciu troch hlavných festivalových trás. Vodná kopíruje promenádu popri Dunaji, historická vedie prevažne Starým Mestom, a tretia sa sústreďuje okolo budovy NBS. Máme však aj zastávky ďalej od centra. V spolupráci s platformou DOM pozývame napríklad na výstavu súčasnej tvorby do Prüger-Wallnerovej záhrady na Nekrasovovej ulici, a vďaka svetelnému dizajnu a laserovému mappingu prvýkrát do programu zapojíme Novú tržnicu na Trnavskom mýte.
Predstavíte v rámci rozmiestnenia diel po Bratislave aj nejaké zaujímavé miesta a zákutia, kam možno väčšina návštevníkov ešte nezavítala?
Teším sa, že tento rok sprístupníme napríklad legendárny Jalta bar na Gorkého ulici; myslím si, že to bude výnimočný zážitok. Jalta bar je krásny, ale už dlho chátrajúci priestor, ktorý svetlom a hudbou oživíme, vytvoríme v ňom novú svetelnú „architektonickú” vrstvu – doslova dotvoríme svetelnú kupolu starého baru.