Anketa: Reštart turizmu v Bratislave hodnotí manažér reštaurácie, predstaviteľka ZOO a hovorca BTB

Čas čítania: 5 minút

Po rokoch nútenej pauzy sa turizmus v Bratislave opäť dostáva do hladín spred pandémie. Potvrdzujú to aj slová hovorcu bratislavského cestovného ruchu z Bratislava Tourist Board (BTB) Júliusa Budaya, Alexandry Ritterovej zo ZOO Bratislava. Svoj názor za odvetvie gastronómie pridal aj manažér reštaurácie La Piazza Benjamin Šabani.

Anketa: Reštart turizmu v Bratislave hodnotí manažér reštaurácie, predstaviteľka ZOO a hovorca BTB
Zdroj: Shutterstock

Július Buday, hovorca oblastnej organizácie Bratislava Tourist Board:

Ako sa zmenil bratislavský turizmus po pandémii?

Pandémia čiastočne ovplyvnila zoznam krajín, z ktorých k nám návštevníci prichádzajú. Vlani napríklad v TOP 5 nahradili Taliani Britov, z top desiatky úplne vypadli Číňania. Pozitívne je, že v Bratislave sa rozšírila ponuka. Mnohí turisti chcú okrem historického centra vidieť aj to nové. Aj my v Bratislava Tourist Board sa snažíme prilákať ľudí, ktorí už v Bratislave boli, práve argumentom, že naše mesto sa zmenilo.

Anketa: Reštart turizmu v Bratislave hodnotí manažér reštaurácie, predstaviteľka ZOO a hovorca BTB
Július Buday. Zdroj: Archív respondenta

Na akých turistoch stavia bratislavský turistický ruch – na domácich, alebo zahraničných?

Bratislava je historicky závislá na zahraničných turistoch. V predpandemickom období predstavovali až 70 percent všetkých návštevníkov, ktorí v meste prespali. Ďalšie tisíce zahraničných turistov prichádzali a aj dnes prichádzajú do Bratislavy na jeden deň bez prenocovania.


Čo turistov priťahovalo alebo odrádzalo počas pandémie?

Najväčšou prekážkou pre príchod zahraničných turistov bol v posledných dvoch rokoch chaos a neustále zmeny v podmienkach vstupu na Slovensko. Destinácie sa po pandémii opäť snažia prilákať turistov a zdôrazňujú pri tom svoje špecifiká. Bratislava ich má niekoľko. Je tretím najzelenším hlavným mestom na svete, má bohatú korunovačnú históriu, skvelé vína, ale aj množstvo športových lákadiel na vyplnenie voľných chvíľ. Ďalším výnimočným atribútom je relatívne malé centrum, ktoré sa dá prejsť aj pešo. To bolo podnetom pre vznik kampane s názvom „Na vlastné nohy“, ktorá vedie návštevníkov po niekoľkých trasách a mapách. Ak ich však chce absolvovať viac, musí v Bratislave stráviť viac ako jeden deň, aj preto v rámci kampane Bratislavu nazývame 72-hodinové mesto.

Čo hovoria štatistiky turizmu po uvoľnení opatrení na Slovensku?

Štatistický úrad zverejnil oficiálne údaje zatiaľ len do apríla tohto roka. Tam vidíme nárast v počte prenocovaní za prvý kvartál v porovnaní s minulým rokom až takmer o tisíc percent. Tento obrovský nárast je samozrejme spôsobený tým, že vlani sme mali lockdown, povinnú karanténu a ďalšie prísne opatrenia až do júna. Preto viac ako štatistiky je v tomto momente dôležitá realita v cestovnom ruchu.  Podľa odhadu našich členov funguje v súčasnosti cestovný ruch v Bratislave na sedemdesiat až osemdesiat percent v porovnaní s predpandemickým obdobím.

 
Reaguje aj Bratislava na aktuálny trend zdražovania, a môže to spôsobiť odliv návštevníkov?

Priemerná cena za prenocovanie v ubytovacom zariadení v Bratislave bola v prvom kvartáli tohto roku v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka vyššia o 10,80 eura. Na druhej strane začiatkom roka 2019 boli priemerné ceny za ubytovanie v Bratislave ešte o 5 eur vyššie ako v tomto roku. V lete dochádza aj k sezónnemu zvyšovaniu cien ubytovania. Objektívne medziročné porovnanie cien za letné mesiace budeme vedieť urobiť až na základe údajov Štatistického úradu SR. Tie zatiaľ neboli zverejnené. Ceny sa však zvýšili najmä v gastronomickom sektore, čo sa dotýka nielen turistov, ale aj domácich. Pozitívne pre cestovný ruch je, že medzi členmi našej organizácie prevádzkujúcimi rôzne turistické atrakcie je aj množstvo takých, ktorí ceny nemenili.

Alexandra Ritterová z oddelenia vzdelávania a marketingu ZOO Bratislava:

Ako ste prežili pandemické obdobie uplynulých rokov?

Keď nemohli návštevníci chodiť do ZOO, snažili sme sa priniesť ZOO k nim. Boli sme aktívnejší v online priestore, online formou sme realizovali aj vzdelávacie krúžky, vysielali sme naživo komentované kŕmenia, spustili e-shop, informovali o novinkách a snažili sa zostať aspoň takto s návštevníkmi v kontakte. Keďže príjem zo vstupného je jedným z hlavných zdrojov financovania ZOO, vytvorili sme permanentky na lepšie časy, ktoré si mohli ľudia zakúpiť a tak nás podporiť. Sme veľmi radi, že nám touto formou pomohlo množstvo našich priaznivcov, za čo im aj touto cestou ďakujeme.

Anketa: Reštart turizmu v Bratislave hodnotí manažér reštaurácie, predstaviteľka ZOO a hovorca BTB
Alexandra Ritterová. Zdroj: Archív respondentky


V súčasnosti žijeme takmer bez opatrení, vrátili sa k vám návštevníci?

V súčasnosti je návštevnosť približne rovnaká s mierne rastúcou tendenciou oproti dobe pred pandémiou. Zoologická záhrada je v Bratislave najnavštevovanejšou destináciou a aj napriek obdobiu, keď sme boli kvôli opatreniam zatvorení, nás v roku 2021 navštívilo 246 204 hostí. Návštevníci prichádzajú do ZOO aj v týchto letných dňoch a to počas celého týždňa. Pripravili sme rôznorodý sprievodný program, ktorý môžu ľudia na prechádzke v ZOO zažiť. Každý deň prebiehajú komentované kŕmenia zvierat, čím sa návštevníci dozvedia zaujímavé informácie priamo od chovateľov o lamách, primátoch, zubroch, medveďoch ale aj žirafách, zebrách či hrošíkoch. Toto leto sme v areáli ZOO otvorili dva nové bufety, v ktorých nájdete kvalitnú gastro ponuku a do odľahlejších častí ZOO sa pohodlne odveziete safari mini autobusom.


Ako reagujete na aktuálny trend zdražovania, spôsobuje aj vám problémy?

Vplyv rastúcich cien neobchádza ani našu zoologickú záhradu. Náklady na jej prevádzku sa zvyšujú veľmi rýchlym tempom a spomaľujú jej rozvoj. Aj napriek tomu sme v tomto roku svojpomocne dokázali zrekonštruovať voliéry pre ary zelené a pávy korunkaté. ZOO je živý organizmus a stále sa v nej niečo deje. V tomto roku sa nám narodilo mláďa vzácneho hrošíka libérijského, ktorý priniesol radosť nielen obyvateľom Bratislavy.  Našou snahou je rozvíjať sa a posunúť ZOO Bratislava na úroveň najlepších zoologických záhrad v Európe. Je to náročné, ale snažíme sa, aby nás v dosiahnutí nášho cieľa rast cien nespomalil. Budeme veľmi radi, keď nás v našom úsilí podporia aj návštevníci a priaznivci či už zakúpením vstupenky, permanentky, adopciou zvieraťa.

Benjamin Šabani, manažér reštaurácie La Piazza v Starom Meste

Ako ste prežili pandemické obdobie uplynulých rokov?

Ako reštaurácia sme si udržali našich zamestnancov, ktorí dostávali mzdu v plnej výške. V gastronómii sú však ľudia odkázaní aj na „tringelty“, ktoré bohužiaľ úplne odpadli, a to ich určite ovplyvnilo. Preto máme aj v súčasnosti problém nájsť zamestnancov, mnohí sa už do gastronómie nechcú vrátiť.

Anketa: Reštart turizmu v Bratislave hodnotí manažér reštaurácie, predstaviteľka ZOO a hovorca BTB
Tím reštaurácie La Piazza. Zdroj: Archív respondenta

Čo vás pandémia naučila o práci v gastronómii?

Pandémia ukázala každému, že sa jednoducho musíme podriadiť aktuálnej dobe. Bohužiaľ, museli sme prejsť na donáškový systém jedla a okienkový predaj. Podnik sme skultúrnili a primárne sme sa sústredili na spomínaný výdaj cez okienko, vďaka ktorému sa ľudia v Starom Meste mohli najesť aj v blízkosti reštaurácie na lavičkách.

V súčasnosti žijeme takmer bez opatrení, vrátili sa k vám hostia a akí sú?

Ľuďom trvalo dlhšie, kým opäť začali chodiť von do spoločnosti. Možno sa báli, možno mali problém s financiami, skrátka cítili sme odliv návštevníkov. Trvalo to, no napokon sa vrátili a verím, že sú podobne šťastní ako pred začiatkom pandémie.

Ako sa vaša reštaurácia pasuje s inflačnou krízou?

Zdražovanie spôsobuje našej reštaurácii priam devastačné následky. Energie nám narástli o vyše stopäťdesiat percent. Rastú aj ceny produktov, no platy sú rovnaké a takýto systém sa donekonečna ťahať nedá. Takýto trend bude mať negatívne vplyvy bohužiaľ pre celú spoločnosť.

Sledujte náš blog, sociálne siete a newsletter pre viac noviniek.