Bratislava z dronu: Čo je potrebné pre lietanie za úchvatnými zábermi

Čas čítania: 3 minút

Letecké zábery sú v súčasnosti veľmi atraktívne a často ich využívajú filmári, médiá, ale aj developeri či realitné kancelárie. Aj naše hlavné mesto má známych tvorcov, ktorí sa venujú lietaniu s dronom. Jedným z nich je aj Richard Raymann, ktorý na instagramovom profile @zdronu zverejňuje zaujímavé fotografie a videá. V rozhovore približuje svoju prácu a problematiku pilotovania dronov na Slovensku.

Bratislava z dronu: Čo je potrebné pre lietanie za úchvatnými zábermi
Zdroj: Archív respondenta

Koľko sa už venujete nakrúcaniu a foteniu z dronu?

Vždy ma fascinovala práca s kamerou. Na túto otázku ťažko hľadám odpoveď, avšak určite viem, kedy som začal lietať profesionálne. Bolo to v roku 2015, čiže toto leto oslavujem osem rokov s mojím lietajúcim kamarátom.

Čo je podľa vás kľúčové pri zhotovení kvalitných dronových záberov?

Dlho som si myslel, že je to technika, ale začína vo mne prevládať pocit, že kľúčové pri zhotovení kvalitných záberov je najmä svetlo a skúsenosti. Naučil som sa rozlišovať lietanie skoro ráno pri východe slnka, keď máte približne 15 až 20 minút krásne mäkké svetlo, a v priebehu dňa, keď je všetko kontrastné. Veľa závisí aj od konkrétneho projektu a typu prác, kde je častokrát potrebné lietať len pri šere, modrej hodinke, v noci alebo cez deň. Každopádne, ak idem robiť fotky pre marketingové účely, kľúčová je viditeľnosť. V praxi to znamená, že sledujem, či je opar, hmla alebo je čerstvo po daždi. Rovnako tak sa musíme popasovať aj so striedaním ročných období. Osobne sa mi najviac osvedčil začiatok jesene. Preferujem mäkšie svetlo a v septembri sú podmienky najlepšie, netvoria sa tiene, nie je také ostré slnko a predovšetkým i počasie je stabilnejšie.

Bratislava z dronu: Čo je potrebné pre lietanie za úchvatnými zábermi
Zdroj: Archív respondenta

Keď chce niekto začať s pilotovaním drona, aké by ste mu dali rady?

Je ich hneď niekoľko. Najskôr si treba pilotovanie vyskúšať a zhodnotiť, či je táto aktivita tou, ktorá ho bude napĺňať. Dôležité je naštudovať si základy tvorby fotografie, videa a postprodukcie, celý proces je veľmi komplexný. Taktiež treba poznať legislatívu pre voľnočasové a komerčné lietanie. Zo skúsenosti tiež viem, že ľudia vnímajú drony paranoidne a preto by som ich ani zo zábavy neskúšal provokovať, napríklad lietaním nad ich pozemkami, prípadne v blízkosti okien. V súčasnosti sa stretávam s podozreniami, že ľudia na záhradách špehujú s dronom susedov a keď prídem vykonávať reálnu prácu, tiež som označovaný za akéhosi vyzvedača. Preto aj keď človek má povolenia, je dôležité v rámci možností lietať slušne a s rešpektom voči ľuďom a infraštruktúre.

Bratislava z dronu: Čo je potrebné pre lietanie za úchvatnými zábermi
Zdroj: Archív respondenta

Ako si vybrať správny model dronu?

Aj tu rozlišujeme cenové kategórie. V prvom rade si treba určiť výšku rozpočtu na kúpu drona. Ak chcete lietať len pre zábavu, stačí vám strop na hranici do 250 eur. Avšak komerčná práca si vyžaduje potrebnú investíciu. Osobne používam drony od výrobcu DJI, ktorý má na výber širokú škálu modelov a aj tie menej nákladné disponujú perfektnými parametrami. Ďalšou z dostupných možností je bazár, kde sa tiež dá kúpiť veľmi kvalitná technika pre zárobkovú činnosť.

Bratislava z dronu: Čo je potrebné pre lietanie za úchvatnými zábermi
Zdroj: Archív respondenta

Je všeobecne známe, že legislatíva o zhotovovaní dronových záberov je na Slovensku prísna. Aké kroky musíte splniť, aby ste mohli v Bratislave lietať?

Aktuálne ešte nespĺňame novú európsku legislatívu pre komerčné lietanie, v Bratislave je potrebný pilotný preukaz. Taktiež potrebujete mať založenú aspoň živnosť. Potom začína ten menej obľúbený proces: Musíte absolvovať teoretické skúšky zložené z predmetov ako letecké právo a postupy riadenia letovej prevádzky, všeobecné vedomosti o lietadle, letové výkony lietadla a plánovanie letov. Skúšky pokračujú znalosťami z meteorológie, prevádzkových postupov, základov lietania, komunikácie a na záver vykonania praktických skúšok. Nie je to všetko, nasleduje registrácia a poistenie drona spoločne s vytvorením prevádzkovej príručky. Po celom procese máte k dispozícii povolenie, no napriek tomu je v Bratislave možné lietať nad 30 metrov len s vypísanou a poslanou žiadosťou 24 hodín pred letom. Žiadosť smeruje na letiskovú vežu, kde vám ju schvália, a následne sa pätnásť minút pred letom opäť hlásite „na vežu“.

Ktoré miesta v Bratislave nakrúcate najradšej, a na čo sa tešíte do budúcna?

V poslednom čase mám najradšej náš downtown a hľadanie ďalších rôznych nových uhlov pohľadov v rôznych atmosférach. V budúcnosti sa teším, ako si budeme môcť nechať doniesť obed dronom.

Sledujte náš blog, sociálne siete a newsletter pre viac noviniek.