Dizajnér nákupného centra: Eurovea zvýšila hodnotu verejného priestoru v Bratislave

Čas čítania: 4 minút

Rozšírenie Eurovea – obľúbenej lokality Bratislavčanov prinieslo 400 metrov zelenej promenády pri Dunaji, 25-tisíc štvorcových metrov nábrežného parku a priestory pre 100 nových obchodov. Za koncepciou a dizajnom rozšírenia nákupného centra stojí divízia REIFY. medzinárodnej spoločnosti Sonae Sierra, ktorá sa špecializuje na navrhovanie komplexných štvrtí a verejných priestorov. Šéf tímu Pedro Rasgado v rozhovore vysvetľuje, ako k rozšíreniu s kolegami pristupovali a čo podľa neho tento projekt prináša Bratislave.

Dizajnér nákupného centra: Eurovea zvýšila hodnotu verejného priestoru v Bratislave

Pre REIFY. – urbanistickú a dizajnérsku divíziu spoločnosti Sonae Sierra pracujete viac ako 15 rokov. Aké sú niektoré z najznámejších a najvýznamnejších projektov, na ktorých ste sa podieľali?

Všetky projekty, na ktorých som participoval, sú pre mňa špeciálne a ikonické, do všetkých projektov sme vložili rovnaké úsilie. Ak by som mal vybrať jeden, povedal by som prvý, ktorý som urobil pre Sonae Sierru, a to Luz del Tajo v španielskom Tolede. Vzhľadom na súčasnú situáciu vo svete má pre mňa osobitný význam nákupné centrum Nikolsky v Charkove na Ukrajine, ktoré bolo bombardované.

Dizajnér nákupného centra: Eurovea zvýšila hodnotu verejného priestoru v Bratislave
Pedro Rasgado

Architektúra i dizajn sú veľmi dynamické oblasti a trendy v nich sa často menia. Aké boli niektoré z najväčších zmien, ktoré ste počas svojej kariéry zaznamenali?

Najväčšou výzvou je pracovať po celom svete a identifikovať správanie ľudí, ich potreby a požiadavky v rôznych geografických oblastiach s rôznymi kultúrami. Je veľmi rozdielne robiť projekt v Portugalsku, na Slovensku, v Maroku alebo v Číne. Ako si určite viete predstaviť, za viac ako 20 rokov práce v architektúre a dizajne sa trendy veľmi zmenili. Náš prístup k projektom neznamená len sledovať aktuálne trendy, ale robiť projekty, ktoré sú tu na celý život. Počas mojej kariéry v Reify. bolo najväčšou zmenou nerobiť už len nákupné centrá a začať tvoriť všetky druhy realitných projektov s rovnakou kvalitou a know-how.

Aké sú podľa vás najdôležitejšie kritériá kvalitnej architektúry?

Podľa mňa by architektúra mala byť navrhnutá ľuďmi pre ľudí, takže ak sa v nej cítia pohodlne a radi sa do nej vracajú, znamená to, že sme dosiahli náš cieľ. Ďalší aspekt, ktorý je pre nás v Reify. veľmi dôležitý, je integrácia do prostredia a všetky vzťahy novej budovy, ktoré sa vytvoria s okolím. Každý projekt je jedinečný a má svoje vlastné charakteristiky.

Dizajnér nákupného centra: Eurovea zvýšila hodnotu verejného priestoru v Bratislave

Aká bola vaša úloha v projekte Eurovea v Bratislave?

Pôsobím ako dizajn manažér skvelého tímu. Naša úloha sa začala plánovaním rozšírenia, navrhli sme jeho  koncepciu a komplexný dizajn. Ale naše „partnerstvo“ s Euroveou, ako ho radi označujeme, sa začalo už v roku 2015 hodnotením dizajnu existujúcej Eurovey s vypracovaním konceptu dizajnu a svetelných riešení a ďalších nápadov na zlepšenie.

Dizajnér nákupného centra: Eurovea zvýšila hodnotu verejného priestoru v Bratislave

Ktoré základné princípy ste pri práci na projekte uplatňovali?

Pre Reify. bolo základnou zásadou nemať dva druhy Eurovea, starú a novú. Chceme, aby návštevník Eurovey prešiel celým nákupným centrom bez toho, aby si všimol rozdiel, napríklad vďaka predĺženiu existujúceho krásneho svetlíka. Aj keď chápeme, že s novým a aktualizovaným imidžom, ako je nová Foodhall, je to sama o sebe jedinečná budova.

S akými výzvami ste sa pri práci na tomto projekte stretli a ako ste ich vyriešili?

Hlavnou výzvou bol ako vždy čas, ale so správnym tímom a plným nasadením všetkých strán sa nám podarilo všetko stihnúť. Požiadavky hlavných nájomcov sú tiež niekedy veľkou výzvou, ale zvládnuteľnou.

Dizajnér nákupného centra: Eurovea zvýšila hodnotu verejného priestoru v Bratislave

Myslíte si, že Eurovea má pridanú hodnotu vo vzťahu k mestu a verejným priestorom? Ak áno, kde vidíte najväčšie výhody?

Nepochybujem o tom, že Eurovea zvýšila hodnotu verejného priestoru a zlepšila vzťah k mestu a nábrežiu. Bol to jeden z hlavných cieľov nášho návrhu, zachovať spojenie s riekou a mestom a nevytvárať bariéru. Dve vonkajšie námestia, jedno orientované smerom k mestu a druhé smerom k rieke, prepojené hlavným námestím Eurovea, vytvárajú vzťah kontinuity cez presklenú fasádu. Eurovea vytvorila v Bratislave tri nové, skvelé a pohodlné verejné priestory.

Okrem toho sa nová Foodhall stane novým miestom pre stretnutia v Bratislave.

Mali ste možnosť poprechádzať sa Bratislavou? Ak áno, aký máte názor na mesto? Vidíte potenciál pre viac projektov podobných tomu, na ktorom ste pracovali?

Našťastie som mal možnosť navštíviť Bratislavu niekoľkokrát, ale nemal som čas pozrieť si mesto. Čo na mňa urobilo dojem je, ako sa zakaždým zmenila panoráma mesta, vždy, keď som prišiel, bol vo výstavbe nejaký nový projekt. Zapôsobilo na mňa tiež miešanie starého a nového – krásne centrum bez áut a v jeho okolí nové budovy so súčasnou architektúrou. Netrúfam si povedať, či je tu potenciál na ďalší takýto projekt, ale budeme vďační, ak budeme mať opäť možnosť pracovať v Bratislave, bola to veľmi vítaná skúsenosť a výzva.

Sledujte náš blog, sociálne siete a newsletter pre viac noviniek.