Turizmus v Bratislave sa spamätáva, návštevníci míňajú viac peňazí

S uvoľnením opatrení sa po niekoľkoročnej pauze rozbieha aj turizmus v Bratislave a v uličkách historického centra môžeme opäť stretnúť skupinky turistov. Podľa generálnej riaditeľky cestovnej kancelárie Blue Danube Tours (BDT) Andrey Kráľovičovej turisti po dlhých mesiacoch strávených doma nezabudli cestovať a opäť vo veľkom objavujú Bratislavu.

Turizmus v Bratislave sa spamätáva, návštevníci míňajú viac peňazí
Zdroj: Archív BDT

Čomu sa venuje vaša spoločnosť?

Naša rodinná firma vznikla v roku 1995. Špecializujeme sa na programy pre hostí prichádzajúcich do Bratislavy na veľkých kabínkových lodiach. Okrem tradičnej prehliadky mesta ponúkame aj výlety po Slovensku, ochutnávky vína, piva, čokolády, jazdy Vláčikom Blaváčikom i plavby po Dunaji. Našim klientom pripravujeme aj programy na mieru podľa ich požiadaviek.

Ako vás zasiahli epidemiologické opatrenia z minulých rokov?

Vzhľadom na to, že turizmus bol veľmi zasiahnutý pandémiou, takmer dva roky sme nemohli fungovať normálne. Snažili sme sa udržať si všetkých zamestnancov. Minimalizovali sme prepúšťania a našim ľuďom sme radšej hľadali náhradnú prácu, ktorá sa dala vykonávať aj z domu či v dielni pri vláčikoch.

Turizmus v Bratislave sa spamätáva, návštevníci míňajú viac peňazí
Andrea Kráľovičová. Zdroj: Archív BDT

Čomu ste sa venovali počas lockdownu? Snažili ste sa presunúť na web, prípadne ste vytvárali nejaké interaktívne nápady pre turistov?

Samozrejme, aj počas ťažkých dní, keď sme boli takpovediac zavretí doma, sme pracovali v online priestore. Komunikovali sme s našimi zahraničnými partnermi, sprievodcami a inými poskytovateľmi služieb. Podarilo sa nám prerobiť aj našu webovú stránku, pre turistov a hostí sme si nachystali nové programy. Nechýbal ani priestor na vzdelávanie pomocou internetových školení.

Po tom, čo prestali platiť aj posledné obmedzenia, majú ľudia opäť záujem o cestovanie?

Ľudia majú veľký záujem a na naše prekvapenie sa turizmus po uvoľňovaní nerozbiehal pomaly, ale veľmi rýchlo. Je to aj preto, že sa špecializujeme na hostí, ktorí si objednali  plavby kabínkovými loďami po Dunaji ešte pred pandémiou. Až keď zrealizujeme prehliadky pre týchto hostí, tak bude na lodiach priestor pre nových. Rovnako evidujeme veľký dopyt po nových programoch, individuálnych prehliadkach a celkovo sú hostia ochotní míňať viac peňazí na cestovanie a výlety. Pravdepodobne majú obavy aj z toho, že nikto netuší, aká bude situácia o rok.

Ako sa správajú ? Je cítiť väčšiu opatrnosť, alebo je to podobné ako pred pandémiou?

Naši zahraniční návštevníci z kabínkových lodí sú radi, že môžu opäť slobodne cestovať. V časoch medzi lockdownami sme realizovali prehliadky iba s rúškami, no nenavštevovali sme žiadne ochutnávky a celkovo hostia nezostávali dlhšie v meste. Dnes, naopak, zostanú večer v uliciach, dajú si kávičku, idú do nákupných centier i múzeí. Môžeme skonštatovať, že situácia je v súčasnosti podobná ako pred pandémiou a hostia sú naozaj príjemní.

Turizmus v Bratislave sa spamätáva, návštevníci míňajú viac peňazí
Zdroj: Archív BDT

Prevážate prevažne slovenských cestovateľov, alebo k nim pribúdajú už aj zahraniční turisti?

My sa špecializujeme na incoming, teda zahraničných návštevníkov v Bratislave a okolí. Ako prevádzkovatelia viacerých vyhliadkových vláčikov máme samozrejme aj slovenských turistov. Pre nich realizujeme populárne prehliadky vláčikom Blaváčikom po našom hlavnom meste. Trasa vedie na Bratislavský hrad i na Devín. Organizujeme aj školské výlety pre deti. V súčasnosti máme však viac hostí zo zahraničia, počas pandémie to bolo približne pol na pol.

Ako ste pripravení na prípadné ďalšie obmedzenia ?

Budeme na opatrenia reagovať, až keď sa nejaké zavedú. Máme viacero alternatív, jednou z nich je organizácia programov pre menšie skupiny.

Organizujete plavby po Dunaji a turistov vozíte aj vláčikom Blaváčikom. Ktorá služba je pre ľudí atraktívnejšia?

Pre našich zahraničných hostí je jednoznačne atraktívnejšia prehliadka červeným vláčikom Blaváčikom, pretože ten vie pre nich prísť kamkoľvek a oni môžu pohodlne nastúpiť. Prakticky okamžite navštívia Staré Mesto a odtadiaľ sa vyvezú na hrad. Ďalším plusom je výborný prístup sprievodcov, ktorí urobia prehliadku aj v jazyku, ktorý je potrebný. Keď k nám turisti prídu na veľkých lodiach, nemajú dôvod absolvovať ďalšie plavby menšou loďou. Pre domácich je azda najzaujímavejšie spojenie lode a vláčika na Devín. Ide o dlhší, asi štvorhodinový výlet pre celé rodiny s kombináciou dvoch dopravných prostriedkov.

Turizmus v Bratislave sa spamätáva, návštevníci míňajú viac peňazí
Zdroj: Archív BDT

Dotkla sa aj vás súčasná inflačná kríza a rastúce ceny?

Nás sa najviac dotýka rastúci trend cien pohonných hmôt, potravín a služieb celkovo. Nemôžeme si však dovoliť toto zdražovanie prenášať na našich zahraničných partnerov, sprievodcov ani na koncového návštevníka. Ceny máme zazmluvnené na rok až dva dopredu. Toto je dôvod, prečo sa nás zdražovanie veľmi dotýka, turizmus sa síce rozbehol, no prišla vojna. S tým sme nerátali a musíme žiť s menším ziskom. Lode a vláčiky stále vozia aj takých návštevníkov, ktorí si výlet už dávno zakúpili a my im teraz nemôžeme oznámiť, že si musia priplatiť vyše päťdesiat percent. O rok sa však sústredíme na novú tvorbu cien a toto zdražovanie pri nej zohľadníme.

Aký najbizarnejší zážitok ste s turistami zažili?

Stalo sa nám to s Američanmi. Objednali si výlet s návštevou v slovenskej rodine pod názvom: Home Visit. Pridali si k tomu žiadosť na občerstvenie a lokálne domáce vínko. Dobre sa zabavili, najedli aj napili. Od vinára si následne kúpili viac fľašiek na doma a dobre naladení napísali fantastickú recenziu na výlet. O tri týždne nám od amerického partnera prišla požiadavka, aby sme na hlavičkovom papieri vystavili potvrdenie, že vinár nútil hostí piť a oni sa nevedeli brániť. Napokon vysvitlo, že naši turisti boli Mormóni a oni nesmú piť, len jednoducho zlyhali… Potvrdenie potrebovali pre svoju cirkev, aby vysvetlili, prečo takto pochybili. Od nás však dostali len kópiu ich peknej recenzie.

Sledujte náš blog, sociálne siete a newsletter pre viac noviniek.