Spoločné priestory vyzývajúce k pohybu, moderný, ale praktický dizajn, miesto pre oddych a identita firmy pretavená do jej interiéru. Prísne kritériá porotcov štvrtého ročníka súťaže Office roka nadväzujú na svetové trendy v dizajne pracovného prostredia a na prvé miesto nekladú iba spokojnosť zamestnanca, ale aj dojem návštevníka. Viacerí sa však zhodujú, že zamestnávatelia na Slovensku nepatria iba k nasledovníkom týchto trendov, ale podieľajú sa na ich určovaní.
Moderný office sa začína podobať na hotelové lobby
Pre porotcov nie je prioritou iba moderný priestor odzrkadľujúci súčasné trendy. Podľa architektky a členky poroty Barbory Markechovej z Bogle Architects je dôležitý zdravý, trvalo udržateľný a flexibilný interiér, ktorý je orientovaný na spokojnosť zamestnancov.
„Moderný office sa v dnešnej dobe začína podobať na hotelové lobby, v ktorom sa prepletajú pokojné, dynamické a relaxačné zóny a podporuje sa pohyb ľudí po priestore,“ vysvetľuje súčasné trendy Barbora Markechová. „Kľúčové bolo pre mňa komplexné zvládnutie dizajnu, ktorý spočíva nielen v estetike, ale aj v dôraze na ekológiu, biofíliu, pohodu konečného užívateľa a snahu o inovatívne riešenie.“
Ďalší člen poroty, dizajnér Michal Riabič, považuje za dôležitý mix fyzických prvkov a nehmotnej sociálnej štruktúry, ktorá je poháňaná najmodernejšou technológiou. „Najviac som zohľadňoval náladu citlivo vytvorenú natívnymi zdrojmi, sofistikovanosť a premyslenosť prostredia, ktoré nielen integruje top technológie, ale ich aj vyvíja,“ vysvetľuje.
Do súťaže sa prihlásili spoločnosti, ktoré udávajú trendy
„Všetky prihlásené projekty tvorili svoje firemné prostredie rafinovane a využívali pri tom všetky postupy. Osobne viac fandím projektom, ktoré ťažili z prirodzených daností prostredia a s citom ich modifikovali na pracovné prostredie s príjemnou náladou a charakterom,“ tvrdí Michal Riabič. Ocenil, že do súťaže sa neprihlásili iba firmy, ktoré nasledujú súčasné svetové trendy, ale najmä tie, ktoré trendy tvoria.
Architekt Ján Matulník oceňuje v interiéri zohľadnenie požiadaviek zamestnancov a odzrkadľovanie charakteru danej firmy. Člen poroty však upozorňuje, že firmy pri návrhu svojich priestorov často podceňujú dôkladnú analýzu fungovania spoločnosti a zadefinovanie typu svojich zamestnancov.
„V kategórii Zdravá kancelária sme nechceli vybrať firmu len na základe množstva interiérovej zelene a použitia recyklovaných materiálov, ale do úvahy sme brali celkové riešenie priestoru a vytvorenie vnútornej atmosféry pre svojich zamestnancov,“ vysvetlil Ján Matulník. Úroveň kancelárií finalistov zhodnotil ako vysokú.
Dôraz nielen na zamestnanca, ale aj na návštevníka
Význam zakomponovania identity firmy aj do jej interiérového dizajnu zdôrazňuje aj ďalšia členka poroty, Katarína Cihová zo spoločnosti Wood & Company Real Estate. „Okrem dizajnu je dôležité sledovať aj funkčnosť a schopnosť priestoru priniesť prívetivé a pre danú spoločnosť vhodné prostredie. Pozitívne na mňa zapôsobili najmä priestory, ktoré boli už pri vstupe priateľsky dizajnované nielen voči zamestnancovi, ale aj pre návštevníka,“ hovorí.
Firmy musia klásť dôraz na prezentáciu a sebavedomie pri prístupe k svojim priestorom. „Je veľmi príjemné vidieť, ako sa pracovné prostredie posúva do zmysluplnej a funkčnej hravosti. Na rozdiel od minulosti nie je kancelária iba uzavretou miestnosťou s jedným stolom, stoličkou a bielymi stenami, ale je to prostredie, do ktorého sa chcete opäť vrátiť,“ uzatvára svoje hodnotenie Katarína Cihová.
Kvalitu súťažiacich a ich schopnosť vyrovnať sa interiérovým dizajnom európskym či svetovým špičkám ocenil aj piaty porotca, majiteľ architektonického ateliéru Peter Stec. „Je zrejmé, že na Slovensku začíname zdieľať, a dokonca v niektorých prípadoch spoluvytvárať, inovatívne priestorové koncepty podporujúce novú kreatívnu ekonomiku,“ zhodnotil.
Výsledky súťaže Office roka 2020
Tento rok sa do Office roka prihlásilo 30 firiem, ktoré súperili v štyroch kategóriách:
Absolútny víťaz súťaže: HB Reavis
Zdravá kancelária: Austrian Beton Werk
Inovatívna kancelária: Campus City
Kancelária ako DNA firmy: Websupport
Prečítajte si o ďalších inovatívnych kanceláriách, ktoré boli tento rok nominované.