Sedem spôsobov, ako spríjemniť pracovné prostredie vašej spoločnosti

Firemné benefity dávno nie sú jediným lákadlom, ktorými sa spoločnosti snažia presviedčať potenciálnych zamestnancov, že sú pre nich tým správnym pôsobiskom. Podľa prieskumu expertov na interiérový dizajn každý piaty zamestnanec považuje za hlavné kritérium atraktívneho pracoviska možnosť relaxovať a odreagovať sa priamo v práci. Pri súčasnej situácii na pracovnom trhu, keď firmy „bojujú“ o každého kvalitného človeka, sa pre mnohých stáva dizajn kancelárií prioritou.

Impozantné lobby sídla ČSOB banky v Zuckermandli zaujme zaujímavým dizajnovým riešením aj zelenými prvkami. V ankete Office roka 2018 zvíťazila v kategórii Zdravá kancelária.

Prinášame vám sedem tipov, ako prispôsobiť dizajn vašej kancelárie podľa svetových trendov a spríjemniť si v nej pobyt počas pracovného dňa.

1. Viac zelene = vyššia produktivita

Počuli ste už o biofílii? Je to vedecká disciplína, ktorá má za úlohu prepájať prírodu s každodenným životom človeka. Pracovná činnosť pritom nie je výnimkou. Podľa štúdie fóra Human Spaces sú zamestnanci pracujúci v zelených kanceláriách o 15 % spokojnejší a o 6 % produktívnejší. Investícia do prírodných prvkov v kancelárii sa zamestnávateľovi naozaj oplatí.

Obklopiť zamestnancov v kancelárii zeleňou vôbec nie je zložité. NASA zostavila rebríček črepníkových interiérových rastlín, ktoré okrem estetického prvku fungujú ako prirodzený čistič vzduchu. Patrí medzi ne napríklad diabolský brečtan, nefrolepka vznešená alebo rôzne druhy izbových paliem, ktoré sú bežne dostupné aj na Slovensku. Populárnymi sa stávajú aj živé machové steny. Dôležitým prvkom je tiež celkové umiestnenie pracoviska. Výhodou je blízkosť lesa či parku, kde môžu zamestnanci stráviť obednú pauzu alebo vybehnúť si po práci zašportovať.

Biznisová zóna novej generácie Westend sa nachádza v bezprostrednej blízkosti obľúbenej rekreačnej oblasti Bratislavčanov Železnej studničky.

2. Odhrňte závesy a vpustite dovnútra svetlo

Presvetlené kancelárie nielen pozitívne vplývajú na náladu a správanie zamestnancov, ale pomáhajú udržiavať podnetné a kreatívne prostredie. Kancelária má byť žijúci priestor a nie temná jaskyňa, v ktorej je jediným zdrojom svetla modrá žiara monitorov.

Rovnakou výhodou sú veľké otvárateľné okná, ktoré umožňujú prísun čerstvého vzduchu a denného svetla. Rozumným rozmiestnením umelého osvetlenia tak, aby nežiarilo priamo, ale plynule sa rozptýlilo v priestore, docielite príjemný a útulný dojem počas dlhých náročných pracovných večerov. Nebojte sa experimentovať a využiť moderné interiérové riešenia, ktoré v súčasnosti trh ponúka.

Zamestnanci spoločnosti Profesia sídliacej v budove Pribinova 19 sa na nedostatok svetla rozhodne sťažovať nemôžu. Okná v ich kanceláriách siahajú od zeme takmer po strop.

3. Nebojte sa farieb

Výrazné sýte farby už dávno nepatria iba do detskej izby a materskej škôlky. Pestrofarebné doplnky a rôzne kreatívne riešenia farebných kombinácií oživia interiér a vyvolajú dojem neobyčajnosti a originality. Skúsený dizajnér dokáže priestor naaranžovať tak, že zamestnanci sa v kancelárii budú cítiť príjemnejšie a menej formálne.

Okrem toho sa využitiu farieb a ich vplyvu na organizmus pripisujú rôzne atribúty. Zelená a modrá upokojujú, oranžová môže pôsobiť energicky a podnecovať kreativitu, žltá dokonca spôsobuje radosť a dobrú náladu. Je na každom zamestnávateľovi, aby si jasne stanovil ciele, ktoré od zamestnancov očakáva, a podľa nich farebne prispôsobil pracovné prostredie, v ktorom fungujú počas dňa.

S farbami sa neboja experimentovať v 365.banke sídliacej v Zuckermandli, ktorá svoju špecifickú korporátnu farebnú škálu zvýrazňuje aj vhodne zvoleným nábytkom a doplnkami.

4. Myslite na relax

Povestnú frázu „Cíťte sa ako doma“ je vhodné aplikovať nielen pri návštevách, ale aj počas vítania nových zamestnancov. Nenáročné riešenia ako stolný futbal, miestnosť s pohovkou a televíziou určenou na relax alebo vlastná kaviarnička s pohodlným sedením môžu hrať významnú rolu pri rozhodovaní uchádzačov o prácu. Mnohí ocenia, keď majú možnosť vymeniť svoj pracovný stôl za prostredie, v ktorom môžu relaxovať a oddýchnuť si od monotónnych kancelárskych činností.

Spoločnosť špecializujúca sa na interiérový dizajn, Dale Interiors, uskutočnila prieskum medzi 500 zamestnancami rôznych firiem. Pýtala sa ich na kľúčové aspekty, ktoré im pomáhajú byť produktívnejšími a cítiť sa na pracovisku príjemnejšie. Až 20 % zo všetkých opýtaných na prvom mieste uviedlo priestor pre oddych a odreagovanie sa. „Chill-out“ miestnosť môže prispieť aj k budovaniu a utužovaniu kolegiálnych vzťahov a celkovej atmosfére na pracovisku.

Zamestnanci IBM Slovensko môžu relaxovať aj v takejto chill-out miestnosti s pohodlným miestom na sedenie, alebo môžu vybehnúť na Železnú studničku pár metrov od komplexu Westend, v ktorom IBM sídli.

5. Nešetrite na nábytku a zariadení

Zamestnanci v kanceláriách môžu stráviť sedením pri počítači až osem hodín denne. Mali by preto pracovať v podmienkach, v ktorých im nehrozí riziko bolesti chrbta, krku a  negatívneho dopadu na zdravie. Hovorí sa, že sedenie je nové fajčenie, preto je vhodné mať možnosť sa aspoň každú hodinu natiahnuť a poprechádzať po kancelárii.

Vždy zohľadňujte účel priestoru, ktorý zariaďujete. Do spoločenských a relaxačných miestností patria gauče a pohodlné kreslá, do zasadačiek efektívne a priestorovo úsporné stoly a ľahký prístup k ovládaniu audiovizuálnych zariadení, v kanceláriách je dôležité súkromie a možnosť sústrediť sa na prácu eliminovaním vonkajších vplyvov. Výber správneho zariadenia by nemal pre zamestnávateľa predstavovať náklad, ale investíciu.

Keď sa zamestnancom Poštovej Banky v River Parku nechce pracovať spoza pracovného stola, môžu využiť kvalitné kreslá alebo priestory na ležanie.

6. Podporte firemnú kultúru a branding

Kvalitné a kreatívne navrhnuté priestory kancelárie nemusia slúžiť iba ako motivácia a prostriedok k vyššej efektivite práce zamestnancov, ale sú skvelým spôsobom, ako odprezentovať firemnú kultúru a identitu. Spoločnosť The Receptionist, ktorej špecializáciou je práve imidž kancelárií, vidí v office brandingu možnosť ukázať zamestnancom a obchodným partnerom identitu firmy.

Hlavnou myšlienkou personalizácie kancelárskych priestorov je ukázať, že tu nesídli iba hocaká firma, ale že ide o stabilné sídlo spoločnosti, ktorá si na svojom mene a reputácii dáva záležať. Vhodné sú dekorácie v korporátnych farbách, nadrozmerné logo spoločnosti zavesené na recepcii alebo v zasadacej miestnosti a splynutie dizajnu s činnosťou spoločnosti – v prípade technologickej firmy by mali byť využité moderné IT vychytávky, pre marketingovú agentúru sú zase vhodné rôzne kreatívne výstrelky.

Podsvietené logo v korporátnych farbách umiestnené na stene z machu? V Private Consulting Group vedia, ako urobiť dojem. Ich priestory nájdete v Zuckermandli.

7. Dajte si záležať na recepcii

Recepcia je pre mnohých ľudí miesto prvého styku so spoločnosťou. Preto by mala byť prvkom, na ktorom bude v rámci interiérového dizajnu kladený veľký dôraz. Zamestnancov by mala vítať familiárnym a príjemným dizajnom, v obchodných partneroch musí vzbudzovať dobrý dojem a pre návštevy a verejnosť by mala ponúkať možnosť sedenia v prípade, že budú nútení čakať na stretnutie.

Dôležité sú doplnky a predmety podporujúce identitu a značku spoločnosti. Obligátnou súčasťou recepcie sú obrandované perá či vizitky, „ponuku“ je možné obohatiť o korporátny časopis či prospekt o firemnej činnosti.

Po príchode do sídla spoločnosti Novartis v Zuckermandli vás privíta príjemná recepcia s dreveným obkladom, zelenými prvkami a výrazným logom.

Zopár zaujímavých faktov:

Biofília zvyšuje produktivitu: Štúdia University of Exter zistila, že ak sa do obyčajnej “prázdnej” kancelárie umiestnili rastliny, produktivita narástla o 15 %.

Podľa štúdie Good & Co. majú spokojní zamestnanci o 30 % vyššiu produktivitu, uzatvárajú o o 37 % viac obchodov a majú dokonca trojnásobnú kreatívnu kapacitu.

Podľa dát Sapio Research mali spoločnosti, ktoré pri dizajne kancelárie prejavili najinovatívnejšieho a najkreatívnejšieho ducha v priemere o 8 % vyšší hrubý zisk.

Profesorka Gloria Mark z University of California zistila, že môže trvať až 23 minút, kým sa zamestnanec znova začne maximálne sústrediť na prácu potom, ako ho niekto alebo niečo vyrušilo.

Investícia do dizajnu je “smart”. Štúdia spoločnosti Gensler zistila, že znížená produktivita spôsobená nevhodným dizajnom kancelárie znamená pre americké firmy stratu asi 330 miliárd dolárov ročne.

Sledujte náš blog, sociálne siete a newsletter pre viac noviniek.