Deti a architektúra: Jedenásty ročník ukázal, ako si žiaci predstavujú premenu zo starého na nové

Čas čítania: 4 minút

Ako dať druhý život starým budovám, verejným priestorom či umeleckým predmetom? Ako ich pretvoriť tak, aby fungovali v súčasnosti a zároveň si zachovali svoju pôvodnú hodnotu? Práve to bola výzva pre žiakov zapojených do jedenásteho ročníka vzdelávacieho programu Deti a architektúra. O tom, ako celý ročník prebiehal a ako sa deti popasovali so zadaním, nám porozprávala zakladateľka projektu Darina Lalíková.

Deti a architektúra: Jedenásty ročník ukázal, ako si žiaci predstavujú premenu zo starého na nové
Takto vyzerá práca poroty a vyberanie víťazov. Zdroj: JTRE

Zo starého nové

Projekt Deti a architektúra je určený žiakom druhého stupňa základných škôl, základných umeleckých škôl a osemročných gymnázií. Podľa zakladateľky Dariny Lalíkovej oslovila tohtoročná téma Zo starého nové stovky škôl a tisíce detí po celom Slovensku. Uviedla, že do aktuálneho ročníka sa zapojilo viac než 600 škôl.

„Druhé desaťročie projektu sme odštartovali s veľkým záujmom zo strany detí aj pedagógov. Prišlo nám opäť niekoľko stoviek prác z celého Slovenska a mnohé z nich porotcov očarili hneď na prvý pohľad. Zaujímavosťou je, že žiaci často zobrazovali konkrétne objekty z ich okolia, ktorých obnovu navrhovali vo svojich prácach. Nechýbali ani príbehy týchto budov, napríklad popis ich histórie či osobné väzby autorov. Aj vďaka tomu získali práce výrazný kontext a autenticitu,“ hovorí Darina Lalíková, zakladateľka projektu Deti a architektúra a spisovateľka, ktorá nedávno vydala knihu o architektúre pre deti – Ikony architektúry.

Deti a architektúra: Jedenásty ročník ukázal, ako si žiaci predstavujú premenu zo starého na nové
Už jedenásť rokov ukazuje architektúru očami detí. Projekt Deti a architektúra inšpiroval tisíce žiakov naprieč celým Slovenskom. Na fotografii jeho zakladateľka Darina Lalíková (vľavo) a moderátorka Bibiana Ondrejková (vpravo).

Mimoriadny záujem priniesol rozšírený počet ocenených

Zo stoviek výtvarných prác, v ktorých žiaci zobrazili svoju predstavu premeny opustenej a nevyužívanej budovy, vybrala porota tri práce na hlavné ceny, dve špeciálne ocenenia, cenu organizátora, cenu autorky projektu a až pätnásť cien od partnerov a podporovateľov projektu.

„Tohtoročná téma skutočne zaujala a vzniklo množstvo krásnych, premyslených prác. Viaceré školy pristúpili k zadaniu originálne, žiaci si najprv zmapovali staré objekty, zistili si o nich informácie a následne výtvarne navrhli ich obnovu. Práce boli natoľko inšpiratívne, že sme sa rozhodli počet ocenení rozšíriť, hoci sme ich pôvodne plánovali udeliť menej,“ dodáva Darina Lalíková.

Deti a architektúra: Jedenásty ročník ukázal, ako si žiaci predstavujú premenu zo starého na nové
Takto vyzerá práca poroty a vyberanie víťazov

Víťaz súťaže pokrstil knihu zakladateľky projektu

Aprílové vyhlásenie výsledkov 11. ročníka výtvarnej súťaže sa uskutočnilo v priestoroch kinosály Slovenskej národnej galérie v Bratislave. Cenu hlavného partnera JTRE si odniesla Sofia Lovásová, 13-ročná žiačka Základnej školy M. R. Štefánika v Trebišove. Cenu zakladateľky projektu Dariny Lalíkovej získala Anna Slamená z Materskej a základnej školy Dostojevského v Poprade. Celkové prvenstvo získal 13-ročný Jakub Kurák zo Základnej školy J. J. Thurzu v Detve.  Jakuba zároveň čakala ešte jedna príjemná úloha: Stal sa jedným z krstných rodičov rozšíreného vydania knihy Ikony architektúry, ktorú na podujatí predstavila jej autorka Darina Lalíková. 

„Téma ma hneď zaujala, baví ma vymýšľať, ako by sa dali staré veci prerobiť a znovu využiť. Raz by som sa chcel stať architektom, takže toto je pre mňa naozaj super zážitok a veľký úspech. Veľmi som si užil aj krst knihy, vôbec som nečakal, že ma pozvú na pódium,“ povedal Jakub Kurák po vyhlásení výsledkov.

Deti a architektúra: Jedenásty ročník ukázal, ako si žiaci predstavujú premenu zo starého na nové
Jakub Kurák krstí knihu Ikony architektúry

Prvé miesto potešilo aj riaditeľa základnej školy, ktorú Jakub navštevuje. „Snažíme sa podporovať deti v rôznych oblastiach, či už v športových, alebo vo výtvarných a umeleckých aktivitách, a takéto víťazstvo nás veľmi teší. Sme hrdí, že sa Jakubko presadil na celoslovenskej úrovni,“ uviedol riaditeľ základnej školy v Detve Bohuslav Ilavský.

Deti a architektúra: Jedenásty ročník ukázal, ako si žiaci predstavujú premenu zo starého na nové
Cenu hlavného partnera JTRE získala trinásťročná Sofia Lovásová zo Základnej školy M. R. Štefánika v Trebišove. Zdroj: detiaarchitektura.sk

Tradícia tematickej prehliadky zostala zachovaná

Na druhý deň po slávnostnom odovzdávaní cien pokračoval program pre ocenených žiakov tematickou prehliadkou Bratislavy. Zachovala sa tým tradícia, ktorá neodmysliteľne patrí k projektu Deti a architektúra.

„Tradičnú vychádzku na druhý deň sme si nemohli nechať ujsť. Je to moment, na ktorý sa deti vždy tešia a ktorý dodáva celému podujatiu osobitú atmosféru. Tento rok sme navštívili priestor Sklad 7, Jurkovičovu tepláreň a Business centrum Wallenrod, kde deti privítali architekti zo štúdia Šebo Lichý. Bolo krásne sledovať, s akým záujmom vnímali priestor, ktorý spája históriu s modernou architektúrou,“ uzatvára Darina Lalíková.

Sledujte náš blog, sociálne siete a newsletter pre viac noviniek.