Headliner Bielej noci: Snažím sa, aby ľudia zdvihli hlavy od mobilov

Čas čítania: 4 minút

Duo britských umelcov v zložení Filthy Luker & Pedro Estrellas na tohtoročnej Bielej noci predstavilo tri odvážne, farebné a unikátne inštalácie. Zo Skladu č.7 v Eurovea City trčali chápadlá obrej chobotnice, na streche River Parku pristála žiarivá raketa a celé to z výšky sledovali oči umiestnené na strome pri Starom moste. Filthy Luker v rozhovore prezradil, kde vidí význam pouličného umenia pre rozvoj miest, a ktoré je jeho najobľúbenejšie dielo v Európe.

Foto: JTRE

Má v moderných, dynamicky sa rozvíjajúcich mestách miesto street art?

Jednoznačne. Väčšina ľudí prichádza do kontaktu s umením iba vo forme obrázkov v knihách, na počítačoch či telefónoch. My každý deň žijeme v neustále sa meniacej galérii street artu v životnej veľkosti. V našom prípade je to dokonca niekedy nadživotná veľkosť.

Filthy Luker

Pedro Estrellas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Čo vás inšpiruje pri tvorbe veľkých trojrozmerných objektov, ktorými ste sa spolu s kolegom Pedrom Estrellasom stali známi?

Snažím sa svet robiť surrealistickejším a farebnejším. Dúfam, že prinútim ľudí, aby zdvihli zrak od svojich telefónov a aspoň na chvíľu sa zastavili. Namaľovať surrealistický obraz na stenu je jedna vec, ale umiestniť nadrozmerný objekt niekam, kam nepatrí, je vyšším levelom zážitku z umenia. Takáto inštalácia automaticky mení každodenné prostredie a ľudí to prekvapí.

Foto: JTRE

Ako by ste charakterizovali vašu tvorbu?

Sme „nafukovači“. Je to mierne schizofrenický biznis, pretože skáčeme z prípravy a realizácie inštalácií na firemných akciách medzinárodných korporácií do anarchického a vtipného pouličného umenia. Obaja sme si dali hlúpo znejúce prezývky, pretože bez toho vás vo svete pouličného umenia nikto neberie vážne. Keď pripravujeme inštaláciu v meste, ide skôr o intervenciu. Je pre nás dôležité pracovať s prostredím a architektúrou a byť čo najšpecifickejší pre danú lokalitu. Snažíme sa vytvoriť dielo, ktoré zaujme predstavivosť verejnosti. Pete (Pedro Estrellas) sa zaujíma o geometriu, krásne tvary a prírodu, zatiaľ čo ja sa špecializujem na farby a vizualitu. Funguje nám to spolu.

Mestá na celom svete sa dynamicky menia. Musí sa umenie prispôsobiť tejto zmene alebo zostane nedotknuté vývojom urbanizmu a architektúry?

Aj keď graffitti a street art je stále spôsob, ako si nárokovať „vlastníctvo“ steny alebo istej oblasti, vnáša do zanedbaných oblastí a štvrtí farbu, umenie a rozžiari ich to. Je to tiež prejav džentrifikácie a znovuzrodenia mŕtvych častí miest. Stalo sa bežným, že do lokalít predurčených na vznik pouličného umenia sa investuje a vznikajú tak veľké nástenné maľby, ktorých realizácia stojí pomerne veľký obnos finančných prostriedkov.

Foto: JTRE

Akým výzvam čelíte pri vytváraní umenia v uliciach, nie v galériách a múzeách, kam ľudia chodia zámerne, aby sa pozreli na umenie? Vaša práca sa zobrazuje všetkým, takže môže existovať veľa nedorozumení a negatívnych názorov.

Zatiaľ sa nám dostáva oveľa viac úsmevov, ako negatívnych reakcií.

Čo môžu mestá urobiť, aby povzbudili umelcov a tvorcov, ako ste vy, aby vyjadrovali svoje posolstvá prostredníctvom umenia?

Niektoré formy pouličného umenia sú veľmi rozšírené a populárne. Ide najmä o sprejovanie, šablóny či povrchová tlač. Existujú však ďalšie formy street artu, a tie by bolo dobré podporiť, dať im priestor a ukázať ľuďom, že pomaľovaná stena nie je jediný prejav tohto druhu umenia.

Foto: JTRE

Ako ste si vybrali miesta na predstavenie svojho umenia v Bratislave?

Vybrali sme ich vďaka dobrej spolupráci s klientom, ktorý nám umožnil prístup ku neobyčajným, výnimočným budovám. Každú inštaláciu si dopredu plánujeme vo Photoshope, aby sme videli, ako bude v danej lokalite vyzerať.

Aké sú vaše obľúbené umelecké diela v mestách po celom svete? A aké sú vaše obľúbené mestá v Európe?

Gaudího katedrála v Barcelone v tomto nemá konkurenciu. Celkovo Barcelonu a anarchické pouličné umenie v nej mám najradšej.

Sagrada Familia v Barcelone

Máte nejaké životné krédo, ktorým sa riadite?

Elvis povedal: „Trochu menej konverzácie, trochu viac akcie.“ Ja by som rád dosiahol rovnováhu. Milujem brainstorming nových nápadov, ale ten proces treba dokončiť fyzickou kreativitou. Ak ste maliar a celý život sa snažíte namaľovať svoje majstrovské dielo, nepodarí sa vám to. Môžete len tvoriť a ak budete mať šťastie, obzriete sa späť a uvidíte stopu, ktorú vaše umenie zanechalo.

Sledujte náš blog, sociálne siete a newsletter pre viac noviniek.