Anketa: Ako sa jazdí motorkárom v hlavnom meste?

Čas čítania: 5 minút

Hovorí sa, že motocyklisti patria medzi najzraniteľnejších. Hoci podľa Európskej komisie je jazda na motorke jedným z najefektívnejších spôsobov dopravy v mestách, vodiči áut na nich počas hlavnej sezóny často nie sú pripravení a dopravných nehôd pribúda. Potvrdzujú to aj slová samotných motorkárov či skútristov. Ivana Kelemenová, Adrián Méri, Marcel Michta, Michaela Platznerová a Dušan Rajčáni v ankete odpovedajú, ako vnímajú bezpečnosť motocyklov v bratislavskej premávke a navrhujú aj zopár riešení.

Ako hodnotíte bezpečnosť motorkárov v uliciach hlavného mesta?

Ivana Kelemenová: Musím povedať, že úroveň bezpečnosti nie je taká ako v zahraničí. Situácia sa síce pomaly zlepšuje, no stále je veľa šoférov áut, ktorí motorkárom vytvárajú nebezpečné situácie nedodržiavaním predpisov, napríklad preraďovaním sa medzi pruhmi, bez smeroviek či nedávaním prednosti. Aj preto radšej jazdím v Rakúsku a Maďarsku. Tento problém sa však netýka len Bratislavy, ale vodičov na celom Slovensku.

Anketa: Ako sa jazdí motorkárom v hlavnom meste?
Ivana Kelemenová a jej červená Honda CBR.

Adrián Méri: Osobne si myslím, že situácia nie je až taká zlá. Na väčšine ciest sa dá bez problémov pohybovať na motorke spolu s ostatnými vozidlami. Za väčšie riziko považujem skôr jej odstavenie, pretože nie vždy je isté, že zaparkovaná motorka zostane bez poškodenia.

Marcel Michta: V posledných rokoch sa ohľaduplnosť vodičov zlepšila, no zároveň výrazne pribudlo áut. Tento nárast premávky čiastočne vyrovnáva pozitívne zmeny a v dopravných špičkách sa pohyb v centre mesta výrazne spomaľuje.

Michaela Platznerová: Jazdím v podstate počas celého roka, pokiaľ nie je sneh alebo námraza. Na začiatku motorkárskej sezóny však bývajú vodiči menej ohľaduplní, ako keby zabudli, že aj predchádzajúci rok sa o cestu delili s motorkármi. Ako pri všetkom, aj tu je to o ľuďoch. Niektorí pozerajú do mobilu častejšie než na cestu, iní sa v zápche stiahnu ku krajnici a ohľaduplne využívajú spätné zrkadlá aj smerovky.

Dušan Rajčáni: Najväčší problém vidím v nepripravenosti vodičov na tento typ vozidiel. Často sa prejavuje aj ich agresivita, chýba ohľaduplnosť a niektorí sa dokonca snažia s motorkármi pretekať, čo bezpečnosti rozhodne neprospieva. Bežné je aj nevhodné parkovanie v jazdných pruhoch, ktoré vytvára prekážky a vedie k zbytočne nebezpečným situáciám. Určite treba sebakriticky priznať, že aj mnohí motorkári jazdia riskantne a bez ohľadu na ostatných. Z pohľadu chodcov či cyklistov môže motocyklista pôsobiť ako hrozba.

Ako vnímate jazdu na motorke v mestskom prostredí Bratislavy? Čo vám na nej najviac vyhovuje a čo prekáža?

Ivana: Vo všeobecnosti jazdím bez problémov. Mám pocit, že sme my motorkári viac rešpektovaní, motoristi sa nám snažia vytvoriť priestor a pokiaľ je to možné, pustia nás dopredu. Na druhej strane je stále dosť aj takých, ktorí sa správajú, ako keby o motorkároch vôbec nevedeli. Aj pri bežných situáciách, najmä pri dávaní prednosti, dochádza k ohrozeniu a dôvod býva stále rovnaký – že nás nevideli. V porovnaní s inými mestami, je v Bratislave problém najmä s hustotou premávky, ktorá znižuje komfort aj pozornosť šoférov.

Adrián: Myslím si, že je to efektívnejší spôsob dopravy, než jazda autom, hlavne počas dopravnej špičky. Motorka mi šetrí čas a umožňuje mi dostať sa do cieľa rýchlejšie. Postupne sa zlepšuje aj ohľaduplnosť vodičov, čo oceňujem. Najviac mi však prekáža počasie, ak sa rozprší alebo príde náhla zmena, komfort z jazdy je razom preč. To je daň za voľnosť, ktorú motorka prináša.

Adrián Méri má rád jazdu na chopperoch.

Marcel: Jazdu vnímam ako praktický spôsob presunu po meste, najmä vďaka rýchlosti a lepším možnostiam parkovania. Bratislava je často zahltená autami, takže možnosť vyhnúť sa kolónam je veľkou výhodou. Najviac mi vyhovuje vyššia mobilita a flexibilita, ktorú motorka prináša. Človek si rýchlo zvykne na ten pocit slobody, aj keď je to len krátka jazda do práce. Vnímam to ako životný štýl, nie len dopravný prostriedok.

Michaela: Prvú motorku som si kúpila práve pre rýchlejší a efektívnejší presun po meste. Vyhovuje mi, že nemusím stáť v kolónach a takisto, že sa viem dostať prakticky kamkoľvek bez väčších problémov. Na druhej strane mi prekáža, že niektoré úseky ciest nie sú v dobrom stave, čo môže byť hlavne pre motorkárov rizikové. No aj s tým sa dá naučiť žiť, ak človek pozná svoju trasu, tak si jednoducho vie dať pozor.

Dušan: Jazda na motorke je vo všeobecnosti radosť a človek si ju vie naozaj užiť, najmä keď sa podarí chytiť voľnejšiu trasu alebo pekné počasie. V mestskej premávke je to však výzva. Hustota dopravy, nepozornosť niektorých vodičov a rýchle reakcie, ktoré sú často potrebné, robia z jazdy niečo, čo si treba dobre premyslieť. Najväčšou témou stále zostáva bezpečnosť motocyklistov, pretože bez nej ten pôžitok rýchlo vyprchá. 

Ak by ste mohli zmeniť jednu vec v Bratislave, ktorá by zlepšila podmienky pre motorkárov, čo by to bolo?

Ivana: Nešlo by o konkrétnu úpravu mesta. Najviac by pomohla zmena v správaní vodičov, no to je skôr celospoločenský problém.

Adrián: Osobne by som privítal vyhradený priestor pred autami na semaforoch, kde by sa motorkári mohli zaradiť dopredu a bezpečne odštartovať.

Marcel: Chcel by som umožniť motorkárom jazdu v autobusovom pruhu. Pomohlo by to najmä v hustej premávke.

Marcel Michta preferuje jazdu na skútri.

Michaela: Jazda v autobusovom pruhu by výrazne pomohla, hlavne keď nám niektorí vodiči v zápchach neumožnia prejsť stredom vozovky.

Dušan: Motorkám a skútrom by som oficiálne povolil jazdiť v autobusovom pruhu, spolu s taxíkmi a cyklistami. Zlepšilo by to celkovú plynulosť a myslím si, že aj bezpečnosť.

Akú motorku momentálne vlastníte a čím je podľa vás ideálna na jazdu v meste?

Ivana: Vlastním Hondu CBR 650 FA supersport a Hondu CBR 1100 XX supersport. Priznávam, že nie sú najvhodnejšie na pomalú jazdu v meste, ale keďže dochádzam zo Stupavy po diaľnici, vyhovujú mi. 

Adrián: Vždy som preferoval choppery, ale keďže som potreboval motorku primárne do mesta, vybral som si Hondu Rebel. Povedal by som, že tento chopper je skutočne vhodný do mestskej premávky. Má nižší posed, takže bez problémov dočiahnem oboma nohami na zem, a zároveň má vhodnú šírku aj uhol otáčania, čo výrazne uľahčuje jazdu v hustej premávke.

Marcel: Vlastním Yamahu NMAX 125. Je ideálna do mesta, ľahká, svižná a dobre sa s ňou manévruje aj v hustej doprave. Navyše má praktický úložný priestor i nenáročnú spotrebu.

Michaela: Na jazdu v meste používam svoju „Malú Suzi“, teda Suzuki 150 GZ a na dlhé trasy jej väčšiu sestru, Suzuki V-Strom 650. Výhodou tej menšej v meste je nízka spotreba, nenáročný a cenovo dostupný servis, nízka hmotnosť a dobrá ovládateľnosť, čo oceňujem najmä pri jazde v hustej premávke.

Dušan: Vlastním motorku aj skúter. Na jazdu v meste považujem za ideálny práve skúter. Ten má nízke ťažisko a ľahkú ovládateľnosť, čo oceníte najmä pri státí v zápchach alebo častom brzdení. Automatická prevodovka uľahčuje jazdu a veľkým plusom je aj dostatok úložného priestoru napríklad na nákup alebo osobné veci.

Michaela Platznerová využíva na jazdu v meste svoju „malú“ Suzuki 150.

Sledujte náš blog, sociálne siete a newsletter pre viac noviniek.