Hoci oneskorene, ale predsa. Ocenení žiaci 5. a 6. ročníkov základných škôl a gymnázií, ktorých diela vybrala odborná porota zložená z expertov na vzdelávanie, architektúru a dizajn, absolvovali vernisáž víťazných diel vzdelávacieho projektu Deti a architektúra spojenú so slávnostným odovzdávaním cien. Po uvoľnení opatrení a zmiernení epidemiologickej situácie si konečne mohli užiť aj prehliadku po architektonických dominantách Bratislavy.
Most sa musí odlíšiť
Ročník 2020, ktorý sa pre pandémiu koronavírusu „natiahol“ až do roku 2021, vyzval účastníkov projektu, aby stvárnili svoju predstavu pešieho mosta cez rieku. Táto téma je aktuálna aj kvôli plánovanému prvému promenádnemu mostu v Bratislave, ktorý by mal spojiť vznikajúce Eurovea City s plánovanou štvrťou Nové Lido. Žiaci sa zadania zhostili nápaditým a zaujímavým spôsobom.
Držiteľom 1. miesta sa stal Filip Goč z Gymnázia sv. Andreja v Ružomberku, ktorého návrh obsahoval okrem samotného mosta aj zeleň, vyhliadku či malý prístav pre plavidlá. „Nechcel som, aby most vyzeral iba ako jednoduché spojenie dvoch brehov, preto som tam vymyslel rôzne prvky ako oddychovú zónu s kinom,“ vysvetľuje Filip Goč, ktorý sa medzi ocenenými umiestnil aj v minulom ročníku projektu s témou výškové budovy.
Podľa mladého nádejného architekta sú práve tieto ozvláštnenia priestorov mosta to, čo v budúcnosti odlíši kvalitné projekty od obyčajných. Sám má ambíciu venovať sa tejto oblasti a pokračovať v šľapajach svojho otca.
Výlet do Bratislavy je veľkou motiváciou
Dôležitou súčasťou projektu sú aj učitelia, ktorí žiakov a triedy do projektu prihlasujú, pracujú s nimi na zadaniach a obetujú tak vyučovací, ale aj voľný čas, ktorý venujú pomoci súťažiacim. „V každom ročníku venujeme niekoľko vyučovacích hodín architektúre a súťaž Deti a architektúra je výbornou motiváciou k tvorbe,“ hovorí Eva Lazorová, učiteľka na Základnej umeleckej škole vo Vranove nad Topľou, ktorej žiaci si z projektu odniesli tri ocenenia.
Kvalitne pripravené e-learningové kurzy sú podľa nej pre učiteľov hodnotnou učebnou pomôckou. Presviedčať žiakov, aby sa do projektu zapojili, vraj nie je potrebné. „Výlet do Bratislavy ako jedna z odmien pre víťazov je pre nich neskutočnou motiváciou,“ tvrdí.
Žiakom vždy pred súťažou radí: „Vymysli a nakresli niečo, čo si ešte nikdy v živote nevidel – iba tak máš šancu zaujať porotu, ktorá toho už videla veľmi veľa.“ Po príprave návrhov s každým z nich konzultuje výber vhodnej výtvarnej techniky, ktorou prácu zrealizujú.
Tak ako ku všetkým oblastiam súčasnej kultúry, aj k záujmu o architektúru treba podľa Evy Lazarovej žiakov viesť. „Je dôležité, aby nadobudli orientáciu v historickom aj modernom umení a získali prehľad v odvetviach, v ktorých by mohli uplatniť výtvarné nadanie a svojou tvorbou by sa stali prínosom pre spoločnosť,“ uzatvára učiteľka.
Exkurzia ich previedla architektonickými dominantami
Azda najväčšou odmenou pre žiakov bol výlet do Bratislavy s komentovanou prehliadkou, ktorý bol pre prísne obmedzenia súvisiace s pandémiou COVID-19 odložený. Nakoniec sa však ocenení dočkali a v sobotu 5. júna absolvovali prehliadku architektonických dominánt hlavného mesta.
Skupina zložená zo žiakov, ich príbuzných, učiteľov a Dariny Lalíkovej začínala v River Parku na nábreží Dunaja, pokračovala cez štvrť Zuckermandel a Eurovea City až po Bratislavský hrad a jeho barokové záhrady. Zaujímavými zastávkami boli nepochybne aj vyhliadka na UFO a presúvanie im spríjemnil tradičný Vláčik-Blaváčik.
Ďalší, v poradí už ôsmy ročník projektu Deti a architektúra, sa venuje kultúrnym stánkom. Jeho súčasťou je opäť inovatívny e-learningový kurz či slávnostná vernisáž, ktorá sa znovu odohrá v Bratislave. Viac o ročníku s názvom Budovy pre kultúru sa dočítate v rozhovore s Darinou Lalíkovou.