Projekt Deti a architektúra otvára druhú dekádu, žiakom ukáže hodnotu rekonštrukcií

Čas čítania: 4 minút

Hoci architektúra je súčasť každodenného života azda každého z nás, v učebných osnovách základných či stredných škôl by sme ju hľadali márne. Projekt Deti a architektúra si kladie za cieľ oboznámiť žiakov 5. a 6. ročníka základných škôl s rôznymi témami týkajúcimi sa tejto oblasti. O aktuálnom ročníku vzdelávacieho kurzu v rozhovore hovorí jeho zakladateľka Darina Lalíková.

Projekt Deti a architektúra otvára druhú dekádu, žiakom ukáže hodnotu rekonštrukcií
Zdroj: detiaarchitektura.sk

V projekte pokračujete už 11. rok. Ako otvárate druhú dekádu tohto vzdelávacieho kurzu?

Som veľmi rada, že sme sa prehupli do druhej dekády realizácie projektu, ktorého hlavným cieľom je naučiť deti vnímať architektúru, vzbudiť v nich záujem o architektúru a stavebníctvo a rozvíjať aj ich tvorivosť. Projekt sa za desať predchádzajúcich ročníkov už vyprofiloval, našiel si svojich priaznivcov a ročne sa do neho zapája viac ako 15-tisíc žiakov. V 11. ročníku budeme teda pokračovať v doterajšom nastavení projektu.

Ako bude kurz prebiehať?

Projekt sme spustili koncom septembra zverejnením nového kreatívneho a interaktívneho e-kurzu na novú aktuálnu tému. Po jeho naštudovaní sa pustia žiaci do maľovania výtvarnej práce a zo všetkých zaslaných výtvarných prác vyberie odborná porota 20 najkrajších a ich autorov pozveme na dvojdňový výlet do Bratislavy, ktorého súčasťou bude slávnostná vernisáž najkrajších výtvarných prác spojená s oceňovaním žiakov. Na druhý deň sa žiaci zúčastnia tematickej vychádzky po architektúre Bratislavy.

Projekt Deti a architektúra otvára druhú dekádu, žiakom ukáže hodnotu rekonštrukcií
Darina Lalíková. Zdroj: Archív respondentky

Témou tohto ročníka je „Zo starého nové“. Zamerali ste sa teda na rekonštrukcie rôznych objektov?

Minulý rok sme sa bližšie pozreli na tému Zelená architektúra, zelené stavebníctvo. Išlo o oblasť, ktorá sa priamo dotýka udržateľnosti v architektúre a stavebníctve. A na udržateľnosť sme sa rozhodli nadviazať aj tento rok. Zvolili sme tému rekonštrukcie, obnovy a konverzie starých historických budov.

Prečo ste zvolili túto tému? 

Jedným zo zaujímavých rozmerov udržateľnosti je aj to, aby sme nestavali iba nové budovy, ale aby sme využívali potenciál tých existujúcich. Tie už síce prestali slúžiť svojmu účelu a sú často opustené a zanedbané, ale stále majú potenciál na obnovu a následnú konverziu či adaptáciu pre súčasnosť. Preto sme zvolili tento rok tému „Zo starého nové“, lebo ako na Slovensku, tak aj vo svete je veľa príkladov, kedy takéto budovy nezbúrali, ale ich rozumne a kvalitne zrekonštruovali a dnes sú využívané často na úplne iný účel ako v minulosti. My sme chceli deťom v e-kurze viaceré z nich predstaviť.

Snažíte sa v kurze poukázať aj na ekologický aspekt rekonštrukcií, teda že niekedy nie je riešením búrať, ale citlivo pristúpiť k zveľadeniu existujúceho stavu?

Presne tak. Staré budovy majú svoj príbeh, historické a kultúrne vrstvy a architekt musí pristupovať k rekonštrukcii takejto budovy s rešpektom. Musí vstúpiť už do existujúcej stavby a svojím návrhom nechať vyzdvihnúť to, čo je na tej budove vzácne a pekné a zároveň ju prispôsobiť súčasným požiadavkám a potrebám budúcich užívateľov, vrátane využitia moderných ekologických riešení. Chceli sme deťom ukázať, že rekonštrukciou, obnovou či konverziou takýchto budov môžeme dať starej budove druhú šancu na život a že takáto zrekonštruovaná budova môže byť obohacujúcim prvkom prostredia.

Projekt Deti a architektúra otvára druhú dekádu, žiakom ukáže hodnotu rekonštrukcií
Zdroj: detiaarchitektura.sk

Ktoré rekonštrukcie uvádzate ako príklad? Nájdu sa aj príklady z Bratislavy? 

Každý rok sa snažíme v úvodných častiach e-kurzu ponúknuť trochu teórie, aby pochopili tému a následne v ďalších častiach im ukazujeme konkrétne príklady zo Slovenska aj zo zahraničia. Samozrejme, nebudú chýbať ani pozitívne príklady z Bratislavy ako napríklad rekonštrukcia budovy na dunajskom nábreží Sklad 7, alebo konverzia Jurkovičovej teplárne a Pradiarne 1900, ale aj krásna rekonštrukcia budovy SNG. Osobne som ale rada, že sme mohli do e-kurzu dať pozitívne príklady rekonštrukcie a konverzie aj z iných častí Slovenska, napríklad Kulturpark v Košiciach alebo Smaltovňu v Lučenci.

Čo je hlavné posolstvo, ktoré by si mali účastníci kurzu odniesť?

Verím, že aj na základe nášho e-kurzu si žiaci uvedomia, že v každom meste či obci sú síce budovy, ktoré sú zanedbané a schátrané, ale aj tieto budovy sú dôkazom našej bohatej histórie, remeselnej zručnosti našich predkov a preto si zaslúžia druhú šancu na život. Že si tiež uvedomia, že aj voľných pozemkov v širších centrách miest a obcí ubúda, a preto je tu šanca využiť staré budovy a vdýchnuť im nový život. Naši predkovia postavili veľa krásnych budov, ktoré sa aj vďaka starostlivosti ďalších generácií zachovali dodnes. Nielen hrady, zámky, kostoly, staré meštianske domy, ale dokonca aj areály bývalých tovární, poľnohospodárskych objektov ako sú sýpky, sklady obilia alebo bývalé kasárne, atď. Mnohé z týchto objektov majú jedinečnú architektúru. Žiaľ, mnohé z nich sú už dnes vo veľmi zlom stave a ich rekonštrukcia bude náročná nielen na čas, ale predovšetkým na financie, ale aj tak si svojou výnimočnosťou zaslúžia dostať druhú šancu. To by malo byť hlavné posolstvo, ktoré si majú žiaci z e-kurzu odniesť. Zároveň si odnesú vedomosť, že aj u nás sú pozitívne príklady stavieb, ktoré takúto šancu už dostali a architekti a projektanti navrhli ich rekonštrukciu, konverziu či modernizáciu, vďaka ktorým dnes opäť dobre slúžia – hoc aj na iný účel, ako boli v minulosti postavené. A že na ich rekonštrukciu a konverziu sa našiel osvietený investor, ktorý to zaplatil.

Projekt Deti a architektúra otvára druhú dekádu, žiakom ukáže hodnotu rekonštrukcií
Zdroj: detiaarchitektura.sk

Môžu si kurz vyskúšať aj záujemcovia, ktorí nie sú zapojení prostredníctvom škôl?

Áno, žiaci sa môžu prihlásiť do projektu aj individuálne. Každý rok máme žiakov, ktorých do projektu zapojili rodičia alebo starí rodičia a je to v poriadku.   

Dokedy bude projekt trvať a ako vyvrcholí?

Žiaci majú na študovanie kurzu približne dva mesiace, čiže do konca novembra. Následne budú mať za úlohu namaľovať svoju predstavu zrekonštruovanej budovy. Môžu si vybrať nejakú starú budovu vo svojom okolí a navrhnúť, ako by ju zrekonštruovali. Na prípravu výtvarnej práce budú mať opäť približne dva mesiace, keďže uzávierka výtvarných prác je naplánovaná na koniec januára 2025. Následne zasadne odborná porota a vyberie 20 najkrajších výtvarných prác, ktorých autorov pozveme na už spomínaný dvojdňový výlet do Bratislavy, ktorý je naplánovaný na apríl 2025. Veríme, že sa nám opäť podarí slávnostné vyhlasovanie výsledkov výtvarnej súťaže zrealizovať v priestoroch SNG.

Sledujte náš blog, sociálne siete a newsletter pre viac noviniek.