Slovenská seriálová a filmová produkcia išla v poslednom desaťročí prudko nahor a nielen televízie, ale aj kiná dávajú čoraz viac priestoru domácej tvorbe. Pri kvalitnej produkcii je okrem scenára, režiséra či hercov dôležitý aj priestor, v ktorom sa príbeh odohráva. Bratislava ponúka množstvo zaujímavých scenérií pre audiovizuálnu tvorbu a štáby si obľúbili aj nové štvrte reprezentujúce modernú metropolu.
Sestričky, Oteckovia či novinka Červené pásky, ktorá na jar absolvovala premiéru na televíznych obrazovkách. Produkčná spoločnosť BEETLE a jej producenti Peter Kelíšek a Mirka Grimaldi majú v portfóliu niektoré z najúspešnejších slovenských seriálov. Okrem produkčného tímu majú tieto seriály spoločné aj to, že sa časť ich deja odohráva v priestoroch nových developerských projektov. Bratislava má podľa producentov rozmanité lokality a pri nakrúcaní ponúka niekoľko výhod.
Bratislava má malú rozlohu, ale veľa podôb
„Bratislava má veľkú rozmanitosť na veľmi malej ploche. Máme tu krásne staré budovy v centre a na Palisádach, ale aj nové moderné budovy v širšom centre. Je to veľká výhoda pre samotné nakrúcanie, pri presúvaní sa z jednej lokality na druhú nemusíme ďaleko cestovať,“ vysvetľuje Peter Kelíšek, pričom vyzdvihuje nové lokality, ktorých atraktivita neustále rastie. „Naposledy ma príjemne prekvapila Žižkova ulica v Zuckermandli. Pôsobí, akoby to bola ulica z nejakej európskej metropoly.“
„Bratislava má mnoho podôb. Dá sa tu nakrúcať moderný mestský film, dobový socialistický film a v okolí Bratislavy vieme nájsť dokonca aj nádhernú prírodu,“ dopĺňa Mirka Grimaldi. Všetko podľa nej závisí od scenára, produkčných možností a nastavenia seriálu. Lokalita totiž nemusí byť len atraktívna, ale aj praktická.
Ideálna lokalita má mať podľa nej v blízkosti takzvané zázemie, teda priestory na kostymérňu, maskérňu, toalety a v blízkosti parkovisko, kde zaparkuje celý štáb. „Už som nakrúcala v rôznych častiach Slovenska a všetko si dokážeme zabezpečiť aj iným spôsobom. Existujú prenosné toalety, kostymérske autobusy alebo karavany, kde sa môžu herci prezliecť či nalíčiť do svojej postavy,“ hovorí. Peter Kelíšek ju dopĺňa: „V lokalite musíme kvôli nahrávaniu zvuku vedieť zabezpečiť čo najväčšie ticho.“
Interiér verzus exteriér: Čo preferujú filmári?
Keď ide o autentickosť prostredia, Peter Kelíšek preferuje reálne zasadenie. „Ateliéry väčšinou využívame, keď nakrúcame interiér. Drvivú väčšinu exteriérových scén robíme v reálnych lokalitách, čím sa následne potvrdzuje aj efekt, že ateliérové priestory pôsobia ako reálny byt.“
„Ide o nastavenie seriálu. Keď sa vyrába seriál, ktorý má už vo svojej podstate mnoho prostredí, je rozhodnuté a ide sa točiť do reálneho prostredia. Vždy je to aj autentickejšie, prirodzenejšie a tvorcovia by chceli vyrábať všetko v takzvaných ‚reáloch‘,“ hovorí Mirka Grimaldi. Nakrútiť napríklad seriál z nemocničného prostredia v reálnom prostredí je podľa nej takmer nemožné, hoci mnohé nemocnice na Slovensku majú s filmármi skúsenosti a v rámci možností sú ústretové.
Lokalita musí podľa Petra Kelíška zodpovedať požiadavkám príbehu. „Mala by byť presná v sociálnom zaradení, musí sa vizuálne hodiť do výtvarného konceptu, ale musí byť aj dosť priestranná, aby tam vedeli okrem hercov umiestniť aj kamery, kameramanov a zvukárov,“ vysvetľuje.
Obľúbené miesta – Westend, Horský Park či Eurovea
Obaja tvorcovia sa zhodujú, že na to, aby sa v danej lokalite dobre točilo, je prvoradý ľudský prístup a vzájomná dôvera. Ak sa im spolupráca osvedčí, radi sa do niektorých lokalít vracajú aj opakovane počas rozličných projektov.
„Spolupráca s JTRE sa nám osvedčila už pri príprave seriálu Sestričky a netrpezlivo sme čakali, keď sa budova Westend Plazza dostane ‚do života‘. Je to nádherná moderná budova a jej farebné prvky sú na obraze veľmi osviežujúce, oku lahodiace,“ chváli Mirka Grimaldi novootvorenú budovu v biznisovom komplexe Westend. „Vyrábalo sa nám veľmi dobre, a to nielen vďaka spolupráci s personálom, ktorý nám bol k dispozícii.“
„Ja som točil už veľakrát v lokalitách JTRE a vždy to bolo vysoko profesionálne. Oteckov sme nakrúcali v Panorama Parku a v Eurovea, Sestričky v spomínanom Westende. Niekoľko projektov sme točili aj v Riverparku a Tower 115. Dúfam, že naša spolupráca bude ďalej pokračovať,“ pochvaľuje si skúsenosti s modernými mestskými štvrťami developera Peter Kelíšek.
Seriál Červené pásky sa odohráva v nemocnici, hlavnými postavami však nie sú lekári, ale mladí pacienti vo veku od desať do šestnásť rokov. Priestory v komplexe Westend boli ako nemocničné prostredie využité aj počas realizácie seriálu Sestričky. „Táto lokalita vyzerá veľmi zaujímavo a má architektúru ako ušitú na to, čo sme potrebovali. Náš zámer bolo vytvoriť pocit nemocnice, ktorá je moderná a ľudia by tam radi chodili. Zároveň aj prístup ľudí, s ktorými sme komunikovali, je veľmi profesionálny a korektný. To je veľká výhoda,“ uzatvára.
Soňa Norisová: Nakrúcanie vo Westend Plazza bolo veľmi príjemné
V seriáli Červené pásky účinkuje aj známa slovenská herečka Soňa Norisová. Nakrúcanie vo Westend Plazza bolo pre ňu veľmi príjemné najmä vďaka ľuďom, ktorí tu pracujú. „Boli k nám veľmi milí a ústretoví. Budova Westend Plazza je sama o sebe veľmi príjemná, priestranná, presvetlená, pekne moderne zariadená a má veľa priestorov, takže sme mali počas nakrúcania príjemný komfort.“
Soňa Norisová ako matka jedného z pacientov v seriáli Červené pásky. Zdroj: TV Markíza
„Nezanedbateľná je aj možnosť parkovania v okolí, čo sme všetci ocenili. Vo všeobecnosti je však najdôležitejší pozitívny ľudský prístup, čo v rámci nakrúcania seriálu Červené pásky fungovalo fantasticky,“ hodnotí herečka, ktorá v seriáli hrá matku jedného z pacientov.