Chodci a cyklisti by sa mali rešpektovať. Inšpirujú ich k tomu európske veľkomestá – nechýba ani Bratislava

Čas čítania: 4 minút

Dunajské nábrežie v Bratislave je takmer denne svedkom kolízií alebo nebezpečných situácií medzi cyklistami a chodcami. Pomôcť by mohla nová Zóna tolerancie, vyhlásená na úseku pri River Parku. Podobné projekty sú v ďalších krajinách Európy bežné.

Európske veľkomestá si fázou riešenia cyklistiky prešli už pred rokmi. Rozmachom cyklistickej dopravy totiž začali vznikať časté a nebezpečné kolízie s chodcami. Reakciou na ne boli kampane propagujúce viac ohľaduplnosti medzi oboma skupinami „užívateľov chodníkov i promenád“, ktoré mali pozitívny ohlas a veľmi pomohli. Bratislava sa dnes nachádza presne v tomto bode.

Menšie či väčšie kolízie medzi cyklistami a chodcami sú najmä na dunajskej promenáde bežné. Nejde pritom iba o ľahké kolízie – niektoré končia aj privolaním záchranky.

Najzložitejšia je situácia v priestore River Parku, pričom najväčším rizikom je ustrážiť malé deti, aby nevbiehali do priestoru určeného cyklistom. Preto sme sa rozhodli motivovať všetkých užívateľov promenády – chodcov aj cyklistov – pred River Parkom k vzájomnej ohľaduplnosti vytvorením Zóny tolerancie.

Zónu tolerancie označujú priamo na nábreží výrazné značky a plagáty, ktoré vyzývajú cyklistov aj chodcov, aby na seba navzájom brali väčší ohľad. Počas nasledujúcich dní bude na promenáde prebiehať aj aktívna kampaň, ktorá upozorní cyklistov, aby znížili rýchlosť a poďakuje sa im za korektné správanie. Chodci si zase na nábreží nájdu príbeh o tom, ako na nábreží rešpektovať cyklistov a dávať pozor na deti, aby nevbehli pod kolesá bicykla.

Zo sveta poznáme príklady podobných aktivít, na ilustráciu sme vybrali niekoľko:

Bolzano

Talianskemu mestečku Bolzano sa cieľavedomou snahou podarilo v priebehu desiatich rokov zdvojnásobiť počet cyklistov v uliciach mesta. V súvislosti s prudkým nárastom podielu cyklistov na mestskej doprave Bolzano vytvorilo kampaň s názvom “Gemeinsam unterwegs”, ktorej cieľom bolo zlepšiť vzťahy medzi cyklistami a chodcami.

V rámci kampane sa vytvorili osvetové letáky, plagáty a nové dopravné značenia, ktoré upozorňovali na citlivé zóny okolo stredovekého starého mesta a v blízkosti škôl a parkov. Propagačné tlačivá na ulici rozdával aj Max, špeciálne pre túto udalosť vytvorený cyklistický maskot, ktorý bol verejnou tvárou kampane a celej akcii dodával priateľskú atmosféru.

Regensburg

Aj v nemeckom Regensburgu spustila radnica pri zavádzaní zmiešaných zón pre cyklistov a chodcov kampaň pod názvom  „Respekt bewegt“, v ktorej upozorňovala cyklistov na prednosť chodcov a zapájala obe skupiny do vzájomného dialógu.

Viedeň

Viedeň zase používa automatické zariadenia na zisťovanie počtu cyklistov a riadenie dopravných tokov. Do budúcnosti navyše plánuje oddeliť rekreačných cyklistov a chodcov od zón, v ktorých cyklisti môžu jazdiť rýchlo. V stratégii rozvoja dopravy do roku 2025 počíta s výstavbou “cyklodiaľnic”, ktoré majú centrum Viedne prepojiť s okrajovými štvrťami a neskôr aj s okolitými obcami a spolkovými krajinami.

Vitoria-Gasteiz

Vitoria-Gasteiz je hlavné mesto autonómneho spoločenstva Baskicka na severe Španielska. Po viacerých verejných diskusiách mesto prijalo niekoľko obmedzení týkajúcich sa jazdy na bicykli na chodníkoch pre peších.

Po novom sú bicykle povolené len na chodníkoch širších ako tri metre, alebo na tých chodníkoch, kde nie sú samostatné cyklotrasy, či popri cestách, kde chýbajú dopravné obmedzenia rešpektujúce cyklistov.

V niektorých oblastiach so zvýšeným pohybom chodcov sa v čase špičky nepovoľuje jazda na bicykli. Mesto zároveň pretvorilo 47 ulíc na takzvané tiché zóny s väčším počtom pruhov pre cyklistov a rýchlostnými obmedzeniami pre autá.

Brighton

V anglickom Brightone prestavali kvôli bezpečnosti chodcov celú ulicu. Ceste s názvom New Road predtým dominovali najmä autá. Pred rokmi ju načas uzavreli, aby ju premenili na spoločný priestor pre autá, bicykle a chodcov.

Pomocou chodníkovej dlažby, lavičiek po celej dĺžke cesty a nového osvetlenia sa podarilo pritiahnuť na ulicu najmä chodcov, a úplne zmeniť ráz ulice, ktorá sa stala obľúbeným miestom na prechádzky a trávenie času v meste. Autá a cyklisti sú tu stále vítaní, ale chodci sú prvoradí.

Z uvedených príkladov je evidentné, že podpora cyklistiky a dialógu medzi jednotlivými skupinami účastníkov premávky v uliciach bude v najbližších rokoch výrazným trendom aj v Bratislave. Aj preto sme sa rozhodli s touto podporou začať. Veríme, že postupnou snahou sa Bratislave podarí vytvoriť príjemné a bezpečné mesto pre všetkých.

Foto: © Nora a Jakub, Gehlpeople.com, Velo-city2013.com, Standard.co.uk

Sledujte náš blog, sociálne siete a newsletter pre viac noviniek.