V zahraničí má tradícia concierge v hoteliérstve pevné korene a v lepších hoteloch sú bežnou súčasťou styku s hosťami. Ich úlohou je návštevníkom poradiť atraktívne miesta, pomôcť s plánovaním pobytu či odporučiť kvalitné reštaurácie a podniky v okolí. V Bratislave sa s profesionálom v tomto odbore stretnete iba na jedinom mieste – v Grand Hoteli River Park na dunajskom nábreží. Concierge Peter Vöröš v rozhovore odpovedá, aká je každodenná náplň jeho práce a aké miesta v Bratislave odporúča hosťom, ktorí sa naňho obrátia.
Ste jediný concierge v Bratislave, a tak čitateľom možno nie je úplne jasné, aká je náplň vašej práce. Viete ju na úvod priblížiť?
Náplň práce concierge je veľmi rôznorodá. Zaoberám sa rozličnými požiadavkami hostí týkajúcimi sa najmä gastronómie, kultúry, pamiatok či podujatí, ktoré sa v Bratislave a v blízkom okolí dejú.
Ako ste sa k tomuto povolaniu dostali?
Hľadal som si popri štúdiu brigádu a v hoteli, v ktorom dnes pôsobím, vtedy pracoval jeden známy. Nastúpil som na pozíciu „bellboya“, teda nosiča batožiny a pomocníka, a popri tom som sa začal zaujímať o prácu concierga. Nakoniec sa mi ju podarilo získať a dnes som tu.
Čo si práca concierge vyžaduje od toho, kto ju vykonáva? Aké by mal mať na ňu človek predpoklady a vedomosti?
Concierge by mal mať všeobecný prehľad, mal by byť k hosťom milý a nápomocný. Predpoklady sú najmä komunikatívnosť a ochota sprevádzať hostí po destinácii, v ktorej pôsobí.
Keďže ste jediný na Slovensku, od koho ste sa učili, kto vám odovzdával skúsenosti?
Najmä starší kolegovia a kolegovia z Viedne, ktorým som vďačný za všetko, čo dnes viem ponúknuť našim hosťom.
Koľko hostí za normálnych okolností – teda počas sezóny a mimo pandémie – v priemere denne “vybavíte”?
Za normálnych okolností pomôžem a poradím desiatim až dvanástim klientom za deň. Samozrejme, v týchto ťažkých časoch pre hoteliérstvo je toto číslo podstatne menšie.
S akými prosbami či otázkami za vami prichádzajú?
Týkajú sa už spomínaných tipov na gastronómiu, kultúru či pamiatky, ale zvyknú ma aj požiadať, aby som vybavil napríklad transfer taxíkom či limuzínou, alebo aby som zabezpečil rezerváciu v reštaurácii. Obracajú sa na mňa aj s rozličnými problémami, s ktorými sa stretnú, alebo sa podelia o rôzne postrehy, ktoré zaznamenali počas pobytu.
Navštevujú Bratislavu najmä turisti a výletníci, alebo prevažujú skôr pracovné či business pobyty?
V našom hoteli určite prevažujú biznis hostia.
Ktoré miesta v Bratislave odporúčate hosťom, ktorí ju navštívili prvýkrát a chcú spoznať tie najznámejšie a najkrajšie dominanty mesta?
Popri najznámejších pamiatkach ako Bratislavský hrad, hrad Devín alebo ostatných bežne dostupných turistických atrakciách by som sem určite zaradil lužné lesy pri brehoch Dunaja a priľahlé zaujímavé miesta ako napríklad Svätý Jur alebo múzeum Danubiana.
Máte aj nejaké tipy, ktoré možno nepatria k hlavným lákadlám nášho mesta, no viete, že turistov zaujmú a budú sa im páčiť?
Bratislava má výhodu niekoľkých uhlov pohľadov, cez ktoré sa dá na ňu pozrieť. Či už bežne z ulice a auta, zo vzduchu alebo z vĺn Dunaja. Aj sám som bol veľmi milo prekvapený z toho, koľko tvárí Bratislava má.
Sú aj takí, ktorí sa sem vracajú opakovane? Aké miesta im odporúčate?
Business hostia sú väčšinou samostatné jednotky a už dopredu vedia, kam pôjdu, prípadne už majú celý pobyt naplánovaný a zariadený. Hostia na dovolenku prídu väčšinou prvýkrát a na pár dní. Program, ktorý im poradím, závisí od ich preferencií. Samozrejme, vždy sú jeho súčasťou povinné jazdy ako hrady, kostoly a centrum, okrem nich odporúčam napríklad vyššie spomenuté zaujímavosti.
Zvyknú vám hostia po ukončení pobytu hovoriť, kde sa im najviac páčilo, s čím boli spokojní? Ak áno, ktoré miesta v Bratislave zvyknú hodnotiť najlepšie?
Spätná väzba hostí je pre mňa veľmi dôležitá napríklad pri ďalších odporúčaniach reštaurácií a iných podnikov. Hostia hodnotia Bratislavu takmer vždy ako celok, najmä ak sa vyskytne výnimočne zlá skúsenosť. Žiaľ, pravidelne sa to stáva hneď po príchode do hotela, ak nemal hosť rezervovaný transfer vopred a zoberie si taxík stojaci napríklad na hlavnej železničnej stanici. Vtedy často zaplatí neprimerane vysokú cenu za pár minút v aute a následne je už po príchode znechutený. Vtedy sa už pozitívny pocit z pobytu navodzuje veľmi ťažko.
Udržujete si aktívne prehľad o nových reštauráciách, galériách či atrakciách, ktoré Bratislava ponúka, aby ste ich mohli prípadne odporučiť ďalej? Ak áno, ako?
Áno, veľkú časť tvoria turistické portály, najmä sociálne siete a často sa stáva, že ak sa vyskytne otváranie zaujímavej inštitúcie, galérie a podobne, prevádzkar alebo iná zodpovedná osoba kontaktuje mňa alebo kolegov s pozvánkou.
Využívate vy sám pri pobytoch v zahraničí služby concierge? Snažíte sa aj inšpirovať inými profesionálmi v tomto odbore?
Samozrejme, ale skôr sa k tomu snažím pristupovať ako na stretnutie s kamarátom alebo kolegom, ktorého som nikdy nevidel.
Ako zvyknú turisti hodnotiť Bratislavu, čo sa týka celkového dojmu?
Príjemné malé hlavné mesto s veľkým potenciálom a veľkým srdcom.