Málokto vie, že prevádzka električiek v Bratislave patrí medzi celosvetovo najstaršie. Od spustenia funguje bez významnejšej prestávky a električky sú dnes nepostrádateľnou súčasťou mesta. Ako však električková doprava vlastne vznikla a prečo v nej má Bratislava tak významné miesto?
Električková doprava prežívala svoj zlatý vek už pred viac ako sto rokmi a Bratislava v jej histórii zohráva dôležitú úlohu. Zatiaľ čo mnohé svetové mestá sa dnes k električkám vracajú, Bratislava sa ich v prospech automobilov nikdy nevzdala: jazdia tu od roku 1895 a dodnes tvoria chrbticu jej dopravného systému. Poďme sa pozrieť na to, ako električková vlastne vznikla, kam siahajú jej počiatky v Bratislave a kam by mohol jej ďalší rozvoj smerovať dnes.
Električky boli v Bratislave skôr ako v Amsterdame
Predchodcu električky ťahali kone – svoju prvú jazdu táto konská verzia uskutočnila vo Walese už v roku 1807. Prvá prevádzka skutočnej električky, teda vozidla na elektrický pohon, vznikla v Rusku, v Sestroretsku neďaleko Petrohradu v roku 1880. Jej prevádzka však nemala dlhé trvanie. O rok neskôr spustila prevádzku prvá komerčne úspešná električka v Lichterfelde (dnes ide o súčasť Berlína) a v roku 1885 aj prvá celodenná linka v Sarajeve.
V priebehu najbližších približne pätnástich rokov spustili prevádzku električiek mnohé svetové mestá, medzi ktorými nájdeme aj Bratislavu. Tu sa prvá verejná jazda električky uskutočnila 27. augusta 1895. Pre porovnanie, v Budapešti začali jazdiť električky v roku 1887 a Viedeň prešla z parných na elektrické stroje dokonca až v roku 1897.
V Bratislave už v roku 1895 premávalo 5 elektrických vozňov v 10-minútových intervaloch, čím predbehla aj mestá ako Amsterdam, Manchester, či Tokio. Bratislava a v menšej miere aj Košice, kde elektrifikácia mestskej železnice funguje od roku 1914, teda patria v tomto ohľade medzi priekopnícke mestá, kde prevádzka električiek začala už na prelome 19. a 20. storočia.
Za desať grajciarov k Hlavnej stanici
Prvý cestovný lístok pre bratislavskú verejnosť stál najprv 10 grajciarov na celú cestu (systém pásem bol zavedený v decembri 1895). Hlavná trať viedla z nábrežia Dunaja cez dnešné Hviezdoslavovo námestie a Námestie SNP cez Suché Mýto a Štefánikovu ulicu. O pár mesiacov neskôr bola predĺžená až na Hlavnú stanicu. Prvá vozovňa pre električky sa nachádzala v blízkosti dnešnej Pribinovej ulice, na mieste súčasného parkoviska pred Eurovea.
Prvé bratislavské električky nefungovali bezproblémovo – cestujúci sa sťažovali na vysoké ceny, ako aj časté poruchy či problémy spôsobené jednokoľajnými úsekmi. Napriek drobným neduhom sa však električky v Prešporku postupne udomácnili – dôkazom je aj fakt, že už v roku 1987 prepravili za rok 1 milión osôb.
Popri mestských linkách bola 1. februára 1914 spustená elektrická železnica Viedeň – Bratislava, ktorá mala niekoľko zastávok spoločných s električkovou sieťou. Táto železnica fungovala do roku 1935 a dala by sa označiť za predchodcu vlako-električkových systémov. Ich moderné verzie dnes nájdeme v európskych (Karlsruhe) či amerických mestách (New Jersey).
2. svetová vojna a úpadok električiek
Rozmach električkovej dopravy pokračoval až do konca 20-tych rokov minulého storočia. Ekonomická kríza, neskôr vojna a tiež masívny rozvoj automobilovej a autobusovej dopravy však mali za následok jej stagnáciu a neskôr, od 50-tych rokov, postupné miznutie električiek z ulíc veľkomiest. Vytratili sa najmä z Veľkej Británie, Francúzska, Dánska a mnohých miest v USA.
Bratislavská električková infraštruktúra sa napriek tomu postupne rozširovala a hoci najmä v 20-tych rokoch kvalitatívne nestačila požiadavkám doby, mesto ju naďalej udržiavalo a modernizovalo. Na Bratislavskej MHD sa však veľmi výrazne podpísala 2. svetová vojna.
Bombardovanie Bratislavy v roku 1944 zasiahlo okrem rafinérie Apollo aj depo na Pribinovej ulici, čoho výsledkom bol veľmi nepriaznivý provizórny stav. Ten ešte zhoršil prechod frontu a na konci marca 1945 prestala MHD v Bratislave premávať úplne. Prevádzka bola obnovená postupne, pričom električky boli znovu spustené v máji 1945.
Modernizácia napriek svetovému trendu
Na rozdiel od zvyšku sveta nebol v niektorých mestách strednej a východnej Európy trend úpadku električiek až tak viditeľný. Pre väčšinu ľudí vo východnom bloku totiž neboli autá finančne dostupné, a preto bol na MHD kladený väčší dôraz. Investície však často smerovali skôr do autobusovej dopravy, než do existujúcej električkovej, ako napríklad v Budapešti či Talinne.
Bratislava však spoločne s autobusmi ďalej rozširovala aj električkovú dopravu. Električky prvýkrát prekročili Dunaj cez Starý most, a to v roku 1951, kedy vznikla ich prvá konečná zastávka na petržalskej strane. Technické parametre mosta však nedovolili prevádzku na tejto trase udržať dlhšie než 10 rokov. V rovnakom roku začali v električkách aj ďalších vozidlách MHD v Bratislave pracovať prvé ženy-vodičky, ktoré v doprave môžeme vidieť dodnes.
Neskôr sa existujúca električková sieť rozšírila aj do Rače (1966) a do Ružinova (1971). Zaujímavý je tiež aj vývoj tunela pod hradom: Jeho výstavba trvala od roku 1943 do roku 1949 a počas vojny plnil funkciu protileteckého krytu. Pôvodne bol navrhnutý pre automobilovú dopravu a chodcov, no od roku 1983 slúži výhradne električkám a skracuje cestu z Karloveskej radiály do centra mesta.
Návrat k električkám ako nosnému systému
Podobne ako mnohé mestá bývalého východného bloku, stagnácia dostihla bratislavskú MHD v 90-tych rokoch. Napríklad v Petrohrade (vtedajšom Leningrade) operovala v roku 1986 najväčšia električková sieť v histórii. Mala 340 kilometrov koľajníc a jazdilo po nej 2200 električiek. Po zmene režimu bola však táto sieť skrátená a svoje svetové prvenstvo stratila.
Kým sa východ vysporiadal s novými ekonomickými podmienkami, na západe sa električková doprava vrátila k svojej úlohe nosného dopravného systému. V Edinburghu sa tak stalo po takmer 60 rokoch v roku 2014. Podobne sú na tom mestá ako Florencia, Toulouse, či Dublin. V tomto kontexte je takmer nepretržité fungovanie bratislavských i košických električiek naozaj historicke významné.
V súčasnosti v rámci Európy a Ruska funguje dokopy 245 mestských električkových sietí. Tá najväčšia električková sieť sa dnes nachádza v Melbourne a má 249 kilometrov trate, v Bratislave by ste ich napočítali 42. Prečo však majú električky opäť významnú úlohu v mestskej doprave?
Rozvoj automobilizmu so sebou priniesol niekoľko ťažko riešiteľných problémov ako smog, zápchy, problémy s parkovaním. Mestá naďalej rastú do výšky a zahusťujú sa, a metro pre ne nemusí byť vždy riešením – ak je aj uskutočniteľné, často si vyžaduje obrovskú investíciu aj prevádzkové náklady. Električky sa preto znova dostávajú do popredia ako efektívny, ekologický a udržateľný spôsob dopravy.
Spomínané vlako-električkové systémy (napríklad v Karlsruhe) dokážu navyše na existujúcich električkových sieťach ďalej stavať a zefektívniť tak dopravu z mestských satelitov.
Bratislavskej sieti môže pomôcť okruh
Ani dlhá tradícia a výhody električkovej dopravy ako takej však rýchlemu rozvoju miest akým je aj Bratislava nestačia. Ako ukázali obdobia stagnácie, bez rozširovania električkovej siete a vytvárania nových vzťahov v nej sa električková doprava nezaobíde. V Bratislave pritom máme na čom stavať: električky k mestu patria rovnako ako červené autobusy k Londýnu a ich sieť je výborným základom pre obsluhu novorozvíjajúcich sa štvrti.
Vybudovanie prvého električkového okruhu by mohlo byť výrazným impulzom, ktorý by po viac ako 120 rokoch prevádzky električiek v Bratislave posunul dopravu v celom meste o krok ďalej.
Viac o plánovanom doplnení električkovej siete a vytvorení električkového okruhu v Bratislave sa dočítate na www.novaelektricka.sk.